CONSUM
Societat 21/12/2018

Desigualtat nadalenca: les classes altes gastaran 8 vegades més que les baixes

La despesa mitjana a les Balears serà de 680 €

Maria Llull
2 min
Desigualtat nadalenca: les classes altes gastaran 8 vegades més que les baixes

PalmaLes festes nadalenques són cada vegada menys nadalenques i més consumistes. Però no totes les classes socials poden gastar de la mateixa manera, així que aquestes dates també serveixen com a indicador d’una desigualtat que la recuperació econòmica fins i tot ha accentuat (un 24,7% de la població està en risc d’exclusió social). Així ho reflecteix un estudi de la Fundació Gadeso en què s’assenyala una dada prou significativa: les classes altes gastaran vuit vegades més que les baixes a gaudir de les festes. És a dir, mentre que cada persona de classe alta invertirà en compres una mitjana de 1.630 €, una de classe baixa n’hi gastarà 206.

Segons l’informe de Gadeso, les persones de classe mitjana-baixa invertiran 415 euros en compres nadalenques, mentre que les de classe mitjana hi gastaran un total de 620 euros. En el cas de la classe mitjana-alta, cada habitant desemborsarà 1.015 euros.

La mitjana de despesa per persona a les Balears s’ha incrementat un 4,6% respecte de 2017 i enguany serà de 680 euros. Els regals representaran un 31,6% dels dispendis, mentre que el menjar en serà un 29,5%.

Les prioritats també varien en funció de l’estament social. En el cas de les classes baixes (baixa i mitjana-baixa), el gruix de la despesa es destina a menjar, mentre que les persones de classe alta dediquen molts més doblers a la compra de regals. Les classes menys afavorides gastaran una mitjana de 154 € en menjar i 77 € en regals per persona. Per contra, la despesa mitjana de les classes més altes serà de 326 € en menjar i 704 € en regals per persona. Pel que fa a la classe mitjana, se situa en els 260 € en regals i 230 € en menjar.

Festes consumistes

L’estudi de Gadeso també fa referència a la percepció que els habitants de les Balears tenen de les festes nadalenques. El fet religiós cada pic té menys rellevància i guanyen pes els vessants de consum i familiar. Només un 2% de ciutadans opina que són unes festes religioses.

En canvi, un 44% dels enquestats considera que aquestes festes són la màxima expressió del consumisme, mentre que un 40,5% opina que són una època per passar amb la família. D’altra banda, un 13,2% pensa que Nadal és un bon moment per oblidar els problemes quotidians.

Quant als hàbits de consum, destaca el fet que cada vegada més persones compren amb anticipació els regals de Nadal. El percentatge de ciutadans balears que ho fa se situa entorn del 28%-29%, mentre que la mitjana estatal és del 27%.

Les causes que expliquen l’avançament de les compres són, per una banda, les agressives campanyes de màrqueting de les grans superfícies comercials amb l’objectiu que els consumidors reservin els obsequis setmanes abans de les festes. Per l’altra, el boom de campanyes com el Black Friday, que es du a terme pel mes de novembre i que a les Illes Balears ja suposa el 8% de les compres de Nadal.

stats