Creixen les reclamacions en transport aeri i continuen altes les de telefonia

El 2018 es varen registrar 8.000 queixes, 3.000 més que el 2015

El director general de Consum, Francesc Dalmau, ha assegurat aquest divendres que les reclamacions que més han augmentat els darrers mesos han estat les relacionades amb el transport aeri, mentre que les relacionades amb les empreses de telefonia mòbil "també es mantenen molt altes".

Dalmau ha fet aquestes declaracions en una roda de premsa prèvia a la darrera reunió de la legislatura del Consell de Consum, que s'ha duit a terme a la Conselleria de Salut, amb l'assistència de representants d'administracions públiques, associacions de consumidors i patronals.

El Consell de Consum és l'òrgan consultiu de col·laboració i participació en matèria de consum, i està presidit pel Govern balear a través de la Direcció General de Consum. Els seus components són els consells insulars, Consubal, Consumidors i Usuaris de les Balears, Nuredduna, CAEB, PIMEM, San Crispín i A Su Fin.

Dalmau ha qualificat la legislatura de "molt profitosa" i ha recordat que els darrers quatre anys Consum ha implantat "la reclamació mitjançant dispositius mòbils, així com la reclamació telemàtica a Formentera. El director general també ha destacat que s'ha mantingut "un contacte permanent" amb la patronal.

D'altra banda, Dalmau també ha assegurat que el nombre de reclamacions "va en augment" i ha destacat que l'any 2015 es varen registrar 5.000 reclamacions, mentre que el 2018 "ja varen ser unes 8.000".

El director general ha subratllat que la Direcció General de Consum no atén només les reclamacions de particulars i empreses, sinó que durant aquesta legislatura ha sancionat diverses empreses de transport per "practicar clàusules abusives o no complir el reglament vigent". "L'exemple més conegut és la sanció que vàrem imposar a Vueling", ha recordat.

Dalmau ha agraït que el Govern hagi dotat el seu departament amb "recursos econòmics i un 35% més de personal entre el 2015 i el 2019". També ha assenyalat que el gran desafiament a curt termini és "la creació de l'Agència de Consum de les Illes Balears".

"Sigui quin sigui el color polític del nou Govern, la implantació de la nova Llei de consum per a les Balears ha de ser una prioritat", ha dit. "La feina prèvia està feta, només manca l'acord polític", ha afegit. 

Per la seva banda, el president de l'Associació de Consumidors i usuaris de les Balears, Bernat Ferrer, ha demanat "mà dura contra els abusos dels bancs" i, malgrat que ha qualificat la legislatura de "profitosa" a escala illenca, també ha assenyalat que els governs de les Illes i d'Espanya "no han fet el que havien de fer amb els bancs". "És la seva assignatura pendent", ha conclòs.

EDICIÓ PAPER 17/08/2019

Consultar aquesta edició en PDF