Societat 16/03/2019

“Caldria recuperar la ciutat, reconquerir l’espai públic”

Arquitectives aposta per un urbanisme més humà i sense tanta dependència del cotxe

M. F.
2 min
“Caldria recuperar la ciutat, reconquerir l’espai públic”

PalmaEl concepte de participació és fonamental per construir ciutats habitables. La ciutadania hauria de poder dir quin tipus d’espai vol, segons els experts en un urbanisme més a mida de les persones. “Caldria recuperar la ciutat, reconquerir l’espai urbà ”, explica Cristina Llorente, arquitecta del col·lectiu Arquitectives, qui critica l’ocupació dels espais públics per part dels cotxes i que “no hi hagi espais per poder jugar a la pilota o qualsevol altre joc de maneraa segura’”.

La ciutat condiciona el funcionament del ciutadà, però “no hauria de ser així, hauria de ser just a la inversa”, assegura.

Excés de control

Des d’aquest col·lectiu es pensa que no s’han de fer les coses pensant només a no tenir problemes. I posen d’exemple els parcs infantils. “Estan més pensats perquè no hi hagi cap accident de cap tipus i que els pares i les mares no tinguin por que pensats en la diversió o les possibilitats d’aprenentatge dels infants”, assegura, i els qualifica d’“espais de control”. Les estadístiques assenyalen que són més habituals els accidents infantils a casa que al carrer.

Llorente també explica que les taronges dels arbres de Palma i de la majoria de ciutats són decoratives i no es poden menjar, per què? Probablement, diu, “perquè ningú no pugui retreure a l’Ajuntament una intoxicació”. I una cosa similar creuen que pot passar amb la desaparició de les fonts de les ciutats, “per la por que es puguin identificar com a possible focus de contagi”.

Transport públic

Una de les claus per fer una ciutat més habitable, segons comenta Pablo Amor, del col·lectiu Arquitectives, és la mobilitat. “No té sentit, per exemple, fer un metro en una ciutat que té zones amb una alta densitat i que just aquest nou transport públic no passi per cap d’elles”.

La mentalitat de fer més carretera no és la solució, perquè més gent utilitzarà el cotxe, segons l’arquitecte. “Les ciutats no es poden pensar per a desplaçaments amb cotxe, perquè s’acaben col·lapsant”. Pablo Amor critica que hem assumit polítiques urbanes basades en el desenvolupament econòmic del model americà, el que ha promogut la ciutat dispersa on es fomenta l’ús del cotxe, lligat a l’època del consum de petroli.

Abans, diu, les ciutats eren molt més compactes, els recorreguts eren curts i la velocitat dels desplaçaments era baixa, ja que s’utilitzaven el tramvia, la bicicleta o simplement s’anava a peu.

stats