OPOSICIONS
Societat 27/07/2018

160 docents aprovats queden sense plaça

Els afectats han constituït la plataforma Aprovats Sense Plaça per reclamar canvis al procés selectiu i per sol·licitar mesures compensatòries

Toni Crespí
4 min
Una aula buida a l'IES Cap de Llevant a causa de la vaga / D. ARQUIMBAU

PalmaMalgrat que el 91% de les 1.008 places que sortien a concurs s’ha adjudicat, 160 docents que han superat les proves selectives han quedat sense plaça. Però no només és això el que els preocupa. Tots ells no tindran cap tipus de compensació i es pregunten de què serveix aprovar una oposició.

Els afectats han constituït la plataforma Aprovats Sense Plaça, mitjançant la qual reclamen a la Conselleria d’Educació que s’articulin canvis perquè les persones que han demostrat la seva capacitat superant un procés tinguin algun avantatge a l’hora de triar les places d’interinitat.

Els membres de l’associació sol·liciten dues mesures. D’una banda, volen tenir prioritat a l’hora d’escollir plaça, per davant qualsevol altre membre de la llista d’interins que no hagi aprovat l’oposició. I, de l’altra, que es guardi la nota obtinguda per a futures convocatòries.

“Hi ha precedents en l’àmbit d’educació en moltes comunitats autònomes. Algunes de les mesures que exigim són una realitat a les Canàries, Madrid, Andalusia i Castella i Lleó”.

Els aprovats sense plaça manifesten que les propostes de millora han de servir per potenciar la qualitat del procés d’aprenentatge dels alumnes. “Només així es garanteix que dins l’aula hi hagi sempre els docents més ben preparats”.

Per conèixer de primera mà tot l’esforç que hi ha darrere un “aprovat”, per poder entendre com se senten tots els professors que es troben en aquesta situació i per explicar-ho des d’un punt de vista humà, quatre dels integrants de la plataforma presenten la seva situació personal.

Què en pensen de l’actual sistema? Quant de temps han dedicat a preparar l’oposició? Com es presenta ara el seu futur? Són algunes de les qüestions que exposen els docents.

Maria Sansó, professora d'Educació Física

Maria és una jove mallorquina llicenciada en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport. També compta amb un Màster en Nutrició i enguany era la primera vegada que es presentava a les oposicions. Durant els darrers dos anys ha compaginat la maternitat amb l’estudi. “Ser mare d’un nin de dos anys i estudiar al mateix temps una oposició no és gens fàcil. Aprovar totes les parts del procés i que l’esforç no hagi servit per res és molt frustrant. Només demanam que el fet d’aprovar tingui algun tipus de compensació”, afirma.

L’aspirant conta que mai ha tingut l’oportunitat d’exercir com a docent. “Fa dos anys que estic apuntada a les llistes i com que no tinc experiència no m’han cridat mai”. L’opositora explica que ha quedat a unes dècimes d’assolir una plaça. En la part d’oposició va obtenir la cinquena millor nota, però en la fase de concurs, en què es computen els mèrits, va passar a l’onzena posició. “Només hi havia nou places de la meva especialitat. El fet de no tenir experiència per acumular mèrits ha estat la causa que em quedi a les portes”.

A més, manifesta que no s’ha sentit emparada per cap dels sindicats docents. “Pareix que els nostres casos no els interessen. Ni tan sols m’han contestat els correus electrònics en què exposava les meves consultes”. Tot i això, assegura que es tornarà a presentar a les oposicions del pròxim curs. “És pràcticament impossible que enguany em cridin de les llistes. Mentrestant, faré feina en un altre sector”, comenta resignada.

Alfons Guervós, professor d'Educació Física

Aquest jove de 25 anys afrontava la seva primera experiència en unes oposicions. Graduat en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport, va optar per presentar-se a la convocatòria de la pitiüsa menor. “Tot i que només hi havia una plaça de la meva especialitat, vaig triar Formentera perquè es presentaven un nombre d’aspirants molt menor que en la resta de les illes”.

Per una dècima, no ha aconseguit la plaça a la qual aspirava. “Quedar a una sola dècima és molt dur. Però ho és igual, o més, el fet que serà com si mai no m’hagués presentat a les oposicions”.

En aquest sentit, el jove mallorquí assenyala que “sabem que la nostra situació incomoda altres grups d’interins, però nosaltres també som docents i ningú no es preocupa per la injustícia que estam vivint”.

Igual que la majoria d’aprovats sense plaça, Alfons assegura que continuarà lluitant per obtenir la seva plaça en el futur. “L’any que ve em tornaré a presentar, però no a Formentera, sinó que provaré sort a Menorca”.

Glòria Vich

El cas de na Glòria és un poc peculiar. Gràcies a la seva diplomatura en Logopèdia i la seva llicenciatura en Magisteri ha adquirit la condició per exercir de mestra d’Audició i Llenguatge, especialitat en la qual s’ha presentat a l’oposició a l’illa de Mallorca.

Ella és una de les 160 persones aprovades que han quedat sense plaça. Exposa que mai ha tingut l’oportunitat de fer feina com a mestra en una escola, però sí que ho ha fet com a tècnica logopeda. “Tot i que he estat contractada uns anys en un col·legi com a tècnica logopeda, no he exercit mai com a mestra i, per tant, no tenc punts que hem comptabilitzin a l’hora de valorar els mèrits”.

La jove, que durant el darrer any s’ha dedicat de forma exclusiva a preparar l’oposició, manifesta que és optimista i confia que en les pròximes convocatòries es puguin dur a terme les mesures proposades per la plataforma. “Sé que ara ja no hi haurà canvis, però sí que som optimista de cara a oposicions futures”. Com la resta dels seus companys, reclama que no és just aprovar i que no hi hagi cap tipus de compensació. “Durant tot el procés hem demostrat la nostra vàlua, per tant mereixem que ens facilitin les oportunitats”.

Glòria no vol entrar en polèmiques amb els docents interins que han aconseguit una plaça. Explica que “nosaltres no volem una lluita amb els interins ni exigim una plaça de funcionari. Només demanam que els resultats obtinguts a l’oposició ens permetin avançar en la llista d’interinitat per poder treballar en l’educació.

stats