Publicitat
Publicitat

L’EDITORIAL

Treballadors i empresaris han de reduir els accidents

No tenir feina s’ha convertit en la primera preocupació ciutadana. Ho diuen les enquestes i ho confirma, sobretot, la realitat, amb unes dades certament preocupants. Però el que es desprèn de l’anàlisi de les xifres de sinistralitat laboral de Balears és que tenir feina també pot acabar sent una desgràcia. Les Illes superen els 4.000 accidents per cada 100.000 treballadors i són la comunitat amb l’índex més alt de tot l’Estat. Són nombres molt preocupants, perquè reflecteixen, en primer lloc, que la tendència a la reducció que hi havia fa uns anys s’ha capgirat i que, a més, aquesta situació pot estar relacionada directament amb la situació laboral de molts treballadors. Són constants les denúncies dels sindicats respecte del major nombre d’hores a les jornades i de la pràctica habitual de fer signar contractes que no reflecteixen la quantitat real de feina ni altres aspectes de la relació laboral. Per si no n’hi hagués prou, les mesures de prevenció han estat retallades per part de moltes empreses perquè es consideren un cost, tot i que en realitat són una inversió. Aquest escenari planteja una situació que inevitablement han d’abordar totes les parts implicades. A més de la ineludible responsabilitat de l’administració, són els treballadors, els seus representants i les empreses els que han de posar fil a l’agulla per reduir aquesta taxa. No es pot tolerar que Balears sigui la pitjor de tot l’Estat en sinistralitat laboral i que, a més, com confirmen les estadístiques, la primera causa dels accidents sigui el sobreesforç o la manca de condicions adequades. És cert que s’han hagut de reduir despeses i personal per fer front a la davallada important d’activitat econòmica. Però és necessari dimensionar bé els equips de feina i, especialment ara, que comença la temporada turística, dotar els llocs de feina dels instruments, condicions i, sobretot, quantitat d’efectius realment necessaris per assolir els objectius desitjats. En cas contrari, es disparen els accidents i les baixes. L’excés de pressió, que constaten les dades oficials, no fa sinó repercutir en el producte final. I a una economia de serveis li fa perdre qualitat i, per tant, competitivitat.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 17/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF