EDUCACIÓ
Portada 11/05/2015

Manacor aplicarà un pla per acabar amb la segregació a les escoles a partir del curs que ve

Un centenar d'alumnes immigrats amb necessitats lingüístiques es repartiran equitativament

Margalida Bonnín
3 min
Tots els partits de Manacor han donat suport a la iniciativa. / M.B.

ManacorManacor farà un repartiment equitatiu dels alumnes nouvinguts amb necessitats lingüístiques a partir del curs vinent. El Consistori calcula que un centenar d'alumnes, dels 317 de tres anys que segons el padró començarien a anar a escola el curs 2015-2016, entraran en aquesta categoria.

A priori, la iniciativa igualarà les ràtios amb 23 alumnes a cada aula de 3 anys. D'aquestes places, 16 serien per a alumnes 'ordinaris' (sense problemes de comprensió), 6 per a NESE lingüístics (fills de famílies immigrades que no saben ni català ni castellà) i 1 per a alumnes amb altres necessitats, segons ha explicat el regidor d'Educació, Roberto Flores.

Acabar amb les escoles gueto

Amb aquest projecte, que segueix les passes d'un pla pilot iniciat aquest curs a sa Pobla, es pretén fer front a mitjan termini a la segregació escolar i, de retruc, igualar ràtios d'alumnes. Actualment, l'Escola d'Educació Infantil Sa Torre i el CEIP Simó Ballester tenen un percentatge molt elevat d'alumnat immigrat, que ha derivat en un estigma social que fa que algunes famílies refusin escolaritzar els seus fills allà. Això ha provocat gran desigualtat en les ràtios a cada escola, ja que els pares fan pressió per poder dur els fills a un altre centre. Per altra banda, també es donen casos d'escolarització d'alguns nins manacorins a altres municipis, com a Son Carrió (Sant Llorenç), segons ha explicat Flores.

Per dur a terme aquest pla, és imprescindible l'acord entre tots els centres educatius i la coordinació a tres bandes (comunitat educativa-Ajuntament-Govern). En el cas de Manacor, enguany participaran en aquest repartiment d'alumnat els centres públics del Molí d'en Xema, Jaume Vidal Alcover, Sa Graduada, Simó Ballester, Sa Torre, Ses Comes, Mitjà de Mar i Ses Torres; i els concertats de La Salle, Sant Vicenç de Paül, La Puresa i Sant Francesc.

La comunitat educativa de la capital del Llevant planteja des de fa temps la necessitat de trobar una solució als problemes d'escolarització. La implicació del Govern es va aconseguir arran de l'arribada de Núria Riera a la Conselleria d'Educació. Després d'una reunió en què es plantejà el problema, es constituí una comissió tècnica, amb reunions periòdiques.

Més recursos

L'acord aprovat avui compromet el Consistori a designar un equip tècnic municipal format com a mínim per la mediadora cultural, un tècnic de serveis socials i un d'educació per vetlar pel funcionament d'aquest sistema. També es preveu dotar de més recursos els centres on actualment hi ha més segregació. "La implicació de l'Ajuntament serà clau perquè funcioni bé", ha afegit Flores.

Els partits de l'oposició han reconegut la tasca de Flores i de tota la comunitat educativa en aquest assumpte. "Ens hi jugam bona part de la cohesió social de Manacor", ha indicat el portaveu d'Esquerra, Joan Llodrà. La portaveu del PSOE, Amanda Fernández, ha insistit que s'haurà de fer una feina d'assessorament per a les famílies no immigrants i destinar-hi més recursos humans.

L'experiència de sa Pobla

Manacor és el segon municipi en implantar un pla per acabar amb la segregació escolar. Sa Pobla ha posat en pràctica un pla pilot durant el curs 2014-2015, que continuarà el proper curs, però amb alguns canvis, que l'acosten al sistema manacorí, llevant el sistema de puntuació addicional, explica Miquel Àngel Pons, director del CEIP Vialfàs. Les ràtios de sa Pobla es calculen en 25 alumnes per aula, 7 o 8 dels quals serien nouvinguts, ja que es calcula que hi haurà uns 48 alumnes NESE lingüístics el curs que ve. El càlcul per aula podria baixar si la Conselleria atorga una nova unitat sol·licitada pel col·legi Sant Francesc.

A Inca, encara no

Malgrat haver fet algun intent per elaborar un pla semblant, Inca encara no ha posat fil a l'agulla amb aquesta qüestió. Durant aquest curs es va convocar una reunió amb tots els centres, que finalment va ser anul·lada per manca de quòrum. El CEIP Llevant va iniciar el curs 2014-2015 amb cap alumne catalanoparlant.

stats