Mobilitat
Política 19/07/2023

El Consell de Mallorca argumenta que només un de cada deu vehicles utilitza el carril bus-VAO

El govern insular està decidit a continuar endavant amb l'eliminació, tot i que la DGT en faci una valoració "positiva"

2 min
Imatge del carril BUS-VAO aquest dimecres a les 12 hores.

PalmaRes no ha canviat per al govern del PP i Vox en el Consell de Mallorca pel que fa a la intenció d'eliminar el carril bus-VAO, tot i que aquest dimarts la cap provincial de Trànsit a les Illes, Francisca Ramis, en valoràs de manera "positiva" la implantació. Tot i que la gran promesa electoral de Llorenç Galmés era "llevar" aquest carril, la darrera paraula la té la DGT.

Aquest dimecres, el conseller insular de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, ha argumentat que, tenint en compte dades que ja estaven en mans de l'anterior conseller, Iván Sevillano, hi ha raons que refermen l'eliminació. Per exemple, que entre un 25% i un 67% dels vehicles han de circular més lentament del que tenia previst l'anterior govern d'esquerres, o que fins a 1.600 vehicles han d'utilitzar altres vies per desviar-se dels embossos. A més, Rubio ha assenyalat que només un de cada deu vehicles utlitza el carril bus-VAO.

El conseller insular ha explicat que una de les raons per tirar endavant la mesura és "el mandat clar dels ciutadans", ja que va ser una de les grans proclames de Galmés, juntament amb l'eliminació de la limitació de velocitat de 80 km/h a la via de cintura. Així i tot, la delegada del govern espanyol a les Balears, Aina Calvo, ja va deixar clar després de reunir-se amb Galmés aquest dimarts que s'ha d'obeir a criteris purament tècnics.

El president del Consell de Mallorca assegura que, amb el carril bus-VAO, els embossos han augmentat un 66% a l'autopista de Llucmajor, una dada que va reconèixer que "encara s'està analitzant", i que la mateixa DGT va matisar que desconeixia "com s'ha captat aquesta informació". "Nosaltres tenim dades d'intensitat i velocitat tant del carril bus-VAO com del carril contigu, i ens demostren unes velocitats mitjanes molt raonables", va assenyalar Ramis. Pel que fa a la limitació de velocitat a la via de cintura, va recordar que la recomanació de la DGT és d'entre 70 i 90 km/h. "Saben quina és l'opinió de la DGT a través d'un informe, i no ha canviat fins avui dia. Els l'hem tramès, perquè puguin saber les bases tècniques i prendre la decisió", va subratllar.

L'esquerra critica la petició

Els partits d'esquerra del Consell, el PSIB i MÉS per Mallorca, han criticat la petició de Galmés a la DGT. La portaveu socialista, Catalina Cladera, ha expressat que "el president de la institució insular, Llorenç Galmés, dins els seus primers 100 dies de govern no podrà complir la principal promesa electoral". Per la seva banda, el portaveu ecosobiranista, Jaume Alzamora, ha assenyalat que "eliminar aquesta mesura suposaria tornar a una mobilitat dels anys 80". L'únic que s'hi ha mostrat a favor és El Pi, a través del seu portaveu, Antoni Salas: "El carril bus-VAO està pensat per a carreteres que tenen més de cinc o sis carrils i així poder agilitzar la circulació, però no a l’autopista de Llevant, que només en té tres. A més, s’ha demostrat que no ha estat útil i no ha minvat els embossos d’aquesta entrada a Palma".

stats