Transport públic
Part Forana 26/07/2022

Els usuaris del transport públic mostren malestar i indignació per la manca de freqüències

El Comitè d'Empresa de SFM ha demanat als representants del Govern que augmentin el personal i reforcin el servei

3 min
Un tren del SFM.

PalmaEl Comitè d'Empresa de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) ha demanat aquest dimarts als representants del Govern que "consolidin les expectatives generades" i posin "tots els seus recursos" per reforçar el servei i augmentar el personal. L’entitat ha explicat que l'increment de freqüències de fa tres mesos va tenir molt bon acolliment dels usuaris i ara, amb la implantació de l’horari d’estiu, estan "retirant de manera brusca el caramel dels llavis".

Alguns usuaris habituals, com na Xisca, que té 50 anys, denuncien la disminució de freqüències durant els mesos en què hi ha més població a les Balears: “No és el moment apropiat”. D’altres, com en Tomeu, que agafa el tren d’ençà de la pujada dels carburants, volen emprar el transport públic però no senten que tinguin suport, “ni per freqüències ni per preu”. En Pere, que sol anar en tren d’Inca a Palma, diu que llevar l’augment de freqüències ha estat “un gran error” i perjudica les persones que depenen del transport públic per anar a fer feina.

Altres usuaris com na Cati, alcudienca resident a Binissalem, lamenta que l’opció més ecològica i la millor eina per evitar embossos “no està a l’altura de les necessitats dels mallorquins”. Fins i tot en Miquel, que també viu al Raiguer, diu que a vegades “surt més a compte fer trajectes en bicicleta o caminant per les males connexions que hi ha”. En qualsevol cas, tots els usuaris coincideixen que no se solen complir els horaris i que de cada vegada hi ha més gent dins el tren o el bus per les “opcions reduïdes” que es donen.

El Comitè d'Empresa de SFM coincideix amb les opinions dels usuaris recordant que atès el context actual de guerra i crisi energètica, la plantilla i els seus representants varen deixar "de costat la conflictivitat per enfortir l'empresa ferroviària". D’aquesta manera han remarcat el seu compromís de redistribuir hores extres i generar disponibilitats i flexibilitat en els torns, a canvi que l'empresa acceleràs la compra de més material i la incorporació de 32 efectius.

“Funcionar així no és viable a llarg termini, mantenir la freqüència amb el material i el personal al límit és un miracle diàriament”, ha afegit l’entitat. Davant aquesta situació, SFM ha dit que "no s'està fent res" per pal·liar la problemàtica i ha demanat als representants del Govern que intervenguin per executar les oposicions que permetin ingressos de personal, la compra de trens o el reforç del servei de manteniment i tallers.

Context polític

MÉS per Mallorca vol fer una reunió del Pacte al setembre per tractar el manteniment de freqüències del tren i bus a Mallorca amb vista a l'estiu del 2023. Així com va explicar el diputat ecosobiranista Joan Mas Collet en la roda de premsa posterior a la junta de portaveus de dimecres passat, el partit critica la saturació que es viu en algunes línies del bus, principalment a Alcúdia, que ha provocat l'augment de freqüències.

Mas va apuntar que es podria acceptar una reducció de freqüències de la línia de metro amb direcció a la Universitat de les Illes Balears (UIB), per la falta de classes al llarg de l'estiu, però des de MÉS lamenten que amb la reducció de trens, des de sa Pobla o Manacor només hi ha una línia per hora, cosa que pot dificultar la mobilitat i l'aposta pel transport públic, segons sostenen des de la formació ecosobiranista.

D'altra banda, el Govern continua a l'espera de tenir enllestits els càlculs per iniciar amb l'Estat les negociacions que permetin aconseguir la bonificació dels bitllets de tren i bus, així com va anunciar el president del govern, Pedro Sánchez, en el Debat de Política General, però només per la xarxa ferroviària estatal. El sistema tarifari, com va explicar l'ARA Balears, s'està convertint en el gran trencaclosques per calcular el cost.

stats