Inaugurada la nova variant d’Algaida

El projecte, que ha tingut un pressupost de 7.729.875 euros, s'ha obert aquest dilluns al trànsit

La presidenta del Consell de Mallorca, Catalina Cladera, i el conseller de Mobilitat i Infraestructures,  Iván   Sevillano , han inaugurat aquest dilluns el projecte reformat de la variant d'Algaida. A l'acte hi ha assistit també la batlessa del municipi, Antònia Mulet. Es tracta d'una actuació que, segons la institució, contribuirà  significativament  a l'augment de la seguretat en les vies relacionades així com a la reducció d'accidents i la millora en l'accessibilitat d'usuaris no motoritzats, vianants i ciclistes. El projecte ha tingut un pressupost total de 7.729.875 euros.

La variant enllaça pel costat est del nucli urbà d'Algaida la carretera vella de Manacor (Ma- 15E ) amb la carretera Ma-5010 que surt des d'Algaida cap a Llucmajor. Amb aquesta actuació es milloren la seguretat i la mobilitat, ja que evita que el trànsit de pas entre l'Ma-5010 i la carretera de Manacor (Ma-15) travessi per dins el municipi, cosa que millora la mobilitat dins el nucli urbà.

Les amplades dels vorals i el passeig de vianants adossat en plataforma independent projectats afavoreixen també l'ús per part de ciclistes i vianants, amb millors condicions de seguretat. Es tracta d'una actuació reivindicada històricament amb un alt grau de consens polític al municipi.

Catalina Cladera ha destacat que la infraestructura "millora la mobilitat d'Algaida i de tota la comarca i ho fa en termes de seguretat i sostenibilitat, perquè desvia el trànsit que fins ara travessava el nucli urbà". La presidenta del Consell ha assegurat que "és una variant  diferent de les  que fa el Consell Insular i que la meitat del pressupost s'ha destinat a murs de pedra que han propiciat una integració paisatgística amb la zona".

Per part seva, el conseller  Iván   Sevillano  ha explicat que "és una carretera que queda amagada. S'ha fet excavant, és a dir, baixant la cota del terreny, de manera que quan ens allunyam a pocs metres no es veu". A més, ha afegit  Sevillano , "per a la pedra dels murs no s'ha fet cap consum de  pedrera  ni s'ha hagut de dur pedra d'altres indrets de l'illa, sinó que el  mateix  moviment de terres que es va fer per soterrar la carretera ha permès recuperar totes les pedres que s'han emprat per fer-los".

Conservació de patrimoni

La variant passa devora el cementeri de les Cases Noves, del qual queden encara avui quatre coves d’enterrament pretalaiòtiques, catalogades per l’Ajuntament d’Algaida. S’han identificat totes quatre sobre el terreny i s’han pres mesures de protecció a l’hora d’executar l’obra.

A més, a l’inici de les obres es va fer una prospecció intensiva amb georadar per detectar possibles coves ocultes o altres estructures. Aquest seguiment va posar al descobert les restes de part d'una petita pedrera de marès que data entre els segles XVIII i XX. El Servei de Patrimoni Històric del Departament de Cultura, Patrimoni i Esports va considerar necessària la preservació i la posada en valor dins l'obra d'aquesta pedrera pel seu interès etnològic.

A més, el projecte de construcció de la variant s'integra en el paisatge amb la construcció de murs de pedra, i la sembra d’arbres a les interseccions, així com el soterrament del cablatge aeri de serveis.