Part Forana 14/02/2019

El gremi de margers demana que la carretera d'Inca a Lluc i sa Calobra sigui declarada BIC

Considera que formigonar l'esvoranc del Salt de la Bella Dona és "falsificar" un bé patrimonial

Miquel Barceló
2 min
Un grup de margers baix l'esvoranc del mur de pedra.

LlucLa decisió de formigonar l'esvoranc produït el passat 31 de gener al mur de contenció de la carretera Inca-Lluc, a 300 metres del Salt de la Bella Dona, ha provocat una dura crítica per part del gremi de margers de Mallorca, que considera que s'atempta contra un bé patrimonial. En aquesta línia s'ha demanat que el Consell declari Bé d'Interès Cultural (BIC) tot el conjunt de murs de la carretera entre Inca, Lluc i sa Calobra.

Un gran nombre de membres d'aquest sector professional ha visitat aquest dijous el punt esbaldregat i asseguren el Consell de Mallorca es disposa a recuperar-lo sense tenir en compte la tècnica primitiva amb què fou construït (1888-1893) sota la direcció de l'enginyer Eusebi Estada.

El tram de mur afectat, de 20 metres de llargària per 7 d'alçària, forma part de tot un sistema de construcció viària "que ha perdurat des de fa 125 anys", en un entorn catalogat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Aquests fonaments, segons el portaveu del gremi, Lluc Mir, haurien de conduir a una reflexió política sobre la necessitat de valorar el fet que "la solidesa i seguretat de la carretera és empírica".

El mur esbaldregat té 20 metres de llargària per set d'alçada.

El gremi entén que "formigonar significa falsificar". Per això, a la petició de declarar BIC el conjunt de murs de la carretera, insisteix a demanar al Consell que no formigoni l'esvoranc i que es creï una mesa tècnica multidisciplinària "que en un termini breu lliuri un informe tècnic i científic que aporti una solució solvent i segura".

Menystinguts per l'Administració Pública

Els margers volen que es reconstrueixi el tram afectat amb el material i la tècnica amb què fou construït a final del segle XIX. A més, es queixen que mai no se'ls té en compte a l'hora de fer obra pública quan resulta que a les Balears hi ha 20.000 km de marjades. Alhora, també demanen que es promogui un estudi tècnic que permeti incorporar al "codi de construcció i arquitectura" la tècnica de la pedra seca i que "entri de ple en el segle XXI".

stats