PROMOCIÓ ECONÒMICA MUNICIPAL
Part Forana 25/11/2017

D’Artà, la marca d’un poble

Cinquanta-vuit empresaris i emprenedors locals confien en el segell, que compleix tres anys amb bones expectatives

Miquel Barceló
3 min
La botiga obre les portes tot l’any i ha aconseguit duplicar el nombre de visitants i el volum de vendes.

ArtàArtà no tan sols és el poble emblema de les Balears en la protecció territorial, sinó també en la recerca d’alternatives dinamitzadores del teixit econòmic en temps de crisi. Aquest mes de novembre es compleix el tercer aniversari de la creació d’un segell propi que ha jugat un paper clau en l’empenta empresarial, artística i social del municipi. D’Artà és el distintiu creat el novembre de 2014 amb el patrocini de l’Ajuntament i que serveix de viver de petites empreses i també per promocionar el producte local de molts autònoms.

Obrir un canal que donàs sortida comercial als petits artesans que tenien dificultat per vendre ha permès connectar amb un petit mar de possibilitats i expectatives de negoci. En tres anys, ja són 58 els empresaris adherits a la marca D’Artà. Això és quasi un terç dels negocis de tot el municipi i quasi la meitat dels establiments (131) que formen part de l’Associació Empresarial que en gestiona la marca, segons explica Maria Gil, gerent del projecte.

“La idea de crear una marca pròpia arriba com a desenvolupament del pla turístic Artà Sorprèn, que vàrem dur a terme entre 2009 i 2014. Durant aquest temps, es va gestionar el registre de marca; la imatge, que es va triar per votació popular entre dues propostes, i les bases d’utilització de la marca local, tota la informació administrativa, ordenances, convenis, contractes, etcètera”, recorda Tolo Gili, regidor de Promoció Econòmica.

El principal objectiu del projecte socioeconòmic per al municipi és que tota la promoció d’Artà es faci sota un mateix concepte de qualitat i producte local. “Per això hi ha un comitè que decideix els projectes que hi tenen cabuda o no. Tots han de tenir una relació amb el municipi i una qualitat mínima”, precisa Tolo Gili.

Paral·lelament a l’aprovació del reglament municipal que regula l’ús de la marca D’Artà (juliol de 2014), l’Ajuntament habilità l’edifici de l’estació del tren com a aparador i mercadet de productes on s’ofereix una àmplia varietat de creacions, comestibles i serveis que operen sota el segell local. El contrast entre el nombre de visitants del primer any (45.324) amb els 82.373 dels primers nou mesos d’enguany és una mostra sòlida que la marca s’obre espai en el mercat. El volum comercial de la botiga de l’estació també suposa un aval: 45.000 euros de negoci el 2015 i 84.000 els primers nou mesos d’aquest any.

Cal valorar que molts productes que estan en exposició i venda a l’estació també es venen als establiments propis de molts membres associats a D’Artà. “Aquí les xifres de venda amb marca local ja no es poden controlar, perquè es tracta de dades particulars que no podem quantificar, però tampoc és la nostra feina ni el nostre objectiu”, apunta la gerent, Maria Gil. Ella i dues dependentes s’encarreguen de la gestió de la botiga D’Artà.

La marca pot ser utilitzada per les persones físiques o jurídiques que, previ conveni, tinguin autorització per emprar-la, que produeixin, prestin, dissenyin, elaborin i/o transformin productes i serveis, i que es trobin inscrites en el Registre Municipal D’Artà, sempre dins l’àmbit geogràfic municipal. Un comitè de certificació, designat per l’Ajuntament i integrat per cinc membres, proposa la concessió o denegació de la llicència d’ús de la marca.

Que la gent amb alguna iniciativa tingui un lloc on de manera senzilla pugui exposar el seu producte i avaluar al cap d’un temps si la seva activitat es pot convertir o no en una manera de viure suposa un avantatge per a molts emprenedors artanencs.

“També el fet que la marca no sigui gestionada per una empresa privada, sinó que formi part del poble -per això es gestiona a través d’un conveni amb l’associació empresarial d’Artà-, convida molta gent a ser partícip del projecte”, destaca Tolo Gili.

Una vegada consolidat el segell, l’Ajuntament vol crear un patronat o un ens similar que perduri en el temps. “La propera fase que ens agradaria implementar és que la marca surti de l’estació i s’estengui per tots els comerços i serveis d’Artà”, subratlla el regidor de Promoció Econòmica.

stats