L’EDITORIAL
Opinió 25/02/2017

Balears ha de tenir veu en les decisions que es prenguin als aeroports

Ara Balears
2 min

PalmaEn la setmana en què celebrarem el Dia de les Illes Balears (una festa poc sentida però que commemora l’aprovació del nostre Estatut d’Autonomia), el debat públic se centrarà en les intencions d’AENA d’ampliar l’operativitat de l’aeroport de Son Sant Joan. Novament, les contradiccions entre la lletra d’un estat de les autonomies i la música del centralisme més atàvic s’exposen en una matèria tan sensible com són les portes d’entrada i sortida de l’Arxipèlag. De res no serviran les mesures que pugui prendre el Govern per contenir la insostenible afluència actual de turistes, si l’executiu central decideix, unilateralment, fer més doblers obrint, encara més, l’aixeta de l’arribada descontrolada d’avions. Aquests doblers (200 milions d’euros de beneficis l’any passat, més de tres ecotaxes), no ho oblidem, no es reverteixen posteriorment a arreglar la petjada ecològica que deixen els milions de turistes que arriben cada estiu a les Illes.

Un cop constatada la nul·la capacitat de diàleg del govern que encapçala Mariano Rajoy, sembla encertada la constitució d’una plataforma cívica que intenti plantar cara a un executiu recentralitzador i neoliberal.

A final d’agost, demanàvem un consens de les forces polítiques per tancar un pacte que establís la categoria dels aeroports com un servei públic cogestionat entre l’Estat i les comunitats autònomes. El fet que PSIB, MÉS i Podem s’hagin avingut a participar en la reunió que aquest dilluns hauria de decidir la creació de la plataforma cívica és una bona notícia, tot i que seria desitjable una presència unànime de totes les forces polítiques. En aquests temps verticals que vivim, només els clams unànimes tenen alguna possibilitat d’imposar-se a la incomprensió centralista.

Reclamar la cogestió dels aeroports no hauria de ser un posicionament ni d’esquerres ni de dretes, sinó un consens al voltant de la idea que les autoritats de les Illes han de poder dir la seva sobre la quantitat de vols per minut que ha de suportar el nostre cel en la temporada alta, quan més de la meitat de les famílies de la Comunitat es juguen el sou del qual viuran tot l’any.

També cal començar a prendre consciència de la petjada ecològica que deixa la saturació aèria. Balears demana cogestió i Madrid, per ara, només ofereix congestió.

stats