FINANCES

Primera bona nova de l’era Ana Botín al Santander

Els beneficis creixen un 39% amb creixements en els seus deu mercats

Ana Botín s’estrenava ahir en una presentació de resultats. La presidenta del Santander ha fet que el blanc guanyi terreny al vermell en el disseny corporatiu.
Mariona Ferrer I Fornells
04/02/2015
3 min

MadridDesprés de cinc mesos a la presidència del Santander, Ana Botín va anunciar ahir la seva primera bona notícia: uns resultats més que positius el 2014. Per primer cop des de l’inici de la crisi el 2007, el banc ha crescut en els seus principals deu mercats amb un benefici atribuït a tot el grup de fins a 5.815 milions d’euros, un 39,3% més que en l’anterior exercici. I a l’estat espanyol els beneficis són de fins a 1.121 milions d’euros, un 141% més respecte al 2013. Els resultats superen amb escreix els últims anunciats per Emilio Botín i es converteixen en un baló d’oxigen per a la seva filla, que des que va morir el patró de la banca espanyola el 9 de setembre passat no ha fet més que apagar focs.

Primer van ser uns resultats dèbils als tests d’estrès europeus que van fer que se’n ressentissin als mercats, després va ser la destitució del conseller delegat i mà dreta del seu pare, Javier Marín, i finalment una ampliació de capital per sorpresa, que va posar de manifest que anaven justos, tot i haver reiterat el contrari una vegada i una altra. Ana Botín va voler convertir ahir la seva primera presentació de resultats en també la presentació d’una “nova etapa” al Santander, allunyant-se de la gestió del seu pare. “Vull que les coses es facin d’una manera diferent”, va dir durant la roda de premsa sense mencionar ni una sola vegada el nom d’Emilio Botín.

Un d’aquests canvis es va traduir ahir directament en l’escenografia de la presentació, totalment diferent de la del seu pare -el blanc ha guanyat terreny al vermell corporatiu-. Però el principal és un canvi en els objectius de l’entitat de cara al 2017. Tot i les especulacions després de la recapitalització, Ana Botín va voler allunyar els rumors d’adquisicions a curt termini sempre que no garanteixin la recuperació del capital invertit al quart any -un llistó alt- i va centrar-se a “recuperar la confiança” del client.

Gir social davant l’efecte Podem

El nou eslògan de l’entitat és de caràcter més social, “Senzill, personal i just”, un intent de marcar distàncies amb les males pràctiques del sector. De fet, l’efecte Podem també es va fer notar ahir a la Ciudad Grupo Santander, a Boadilla del Monte, com ha passat amb la resta de resultats. Amb sorna, Ana Botín va dir que “no té constància” d’haver-se reunit amb la formació liderada per Pablo Iglesias, després que el secretari municipal a Madrid, Jesús Montero, assegurés que no considera que la família Botín entri dins la categoria de casta.

La “nova etapa” del Santander no té res a veure amb el pla estratègic de Marín i passa per elevar encara més la rendibilitat del banc, situada ara en el 7%, per deixar la morositat per sota del 5% (és del 5,19% però opinen que baixarà poc perquè incrementaran el crèdit per a empreses), i millorar l’eficiència -els diners que han de gastar per ingressar un euro-, del 45%. L’objectiu final, segons Ana Botín, és obtenir fins a 18 milions de clients vinculats -amb nòmina- d’aquí dos anys, un 40% més que ara. “Aspirem a ser top 3 en els nostres deu mercats, que sumen més de mil milions de possibles de clients”, va concloure.

Les dificultats a Catalunya

Pel que fa l’Estat, un dels principals objectius és obtenir més clients en zones on tradicionalment no s’han acabat d’implantar, com Catalunya. Malgrat la insistència dels periodistes, tant Ana Botín com el conseller delegat del banc, José Antonio Álvarez, van evitar donar xifres del seu programa de captació de clients. Van admetre, però, que és molt complicat aconseguir les xifres de negoci que se’ls van escapar amb la compra del BBVA de CatalunyaCaixa. “La mida no ho és tot”, va remarcar Botín.

stats