Els portals Groupalia i Offerum es fusionen
BarcelonaNou moviment corporatiu en el mercat dels portals de compres col·lectives. Dos dels quatre líders del sector a Espanya, Groupalia i Offerum, van anunciar ahir la seva fusió en una sola companyia, que passarà a anomenar-se Merchant Digital Services i que serà, segons van dir les mateixes empreses fusionades, el líder del sector a Espanya amb 11 milions de clients, per sobre del gegant nord-americà Groupon i de Letsbonus, que recentment va protagonitzar una altra operació corporativa, amb la venda de la propietat del grup als dirigents de la companyia per part de Livingsocial.
Segons va explicar a l’ARA el conseller delegat de Groupalia, Albert Bosch, la fusió s’ha fet només amb papers, i no hi ha hagut un intercanvi econòmic. L’objectiu, a més de crear el líder del sector i guanyar escala -mantenint les dues marques-, és crear nous serveis online. El primer és Bellahora, una central de reserves per a perruqueries, que ja ha iniciat les operacions i té més d’un miler de comerços adherits. La fusió encara té alguns detalls per perfilar, i la companyia no va informar on s’establirà la seu de la nova empresa (més enllà de Barcelona). Bosch sí que va descartar, però, que es planegin acomiadaments en cap de les dues plantilles, més enllà de les redundàncies que es produiran en l’equip gestor. De fet, el directiu va indicar que sí que està acordat qui serà el nou conseller delegat del grup, tot i que no va revelar el seu nom per “no fer personalismes”.
L’operació s’emmarca enmig de les dificultats que travessa el sector de la compra col·lectiva. Groupalia va travessar un any 2013 molt complicat, amb unes pèrdues de 9,4 milions d’euros, segons les dades del registre mercantil. El 2014, tot i que encara no hi ha dades oficials, l’empresa va indicar que va recuperar la rendibilitat, amb un resultat positiu abans d’impostos i amortitzacions de dos milions d’euros i amb una facturació bruta d’uns 40 milions d’euros. Tot i això, l’empresa no va indicar el benefici net del període. Offerum, per la seva banda, també va registrar pèrdues el 2013, segons les dades del Registre Mercantil. Tot i així, Bosch va indicar que l’empresa resultant serà “rendible” i aquest 2015 s’estan superant les dades del 2014.
De cara al futur, la nova empresa, participada entre d’altres per Caixa Capital Risc, Nauta Capital (provinents de Groupalia) i Cabiedes & Partners i Jesús Monleon (Offerum), treballarà per consolidar el mercat espanyol (després que Groupalia es fes enrere dels seus esforços d’internacionalització) i no serà fins al llarg termini que es reprendran els plans per arribar a nous mercats. Offerum té activitat també a Itàlia.