FILTRACIONS DE SNOWDEN

Les aplis mòbils, un objectiu més de l'espionatge

La NSA i la seva homòloga britànica consideren prioritari l'accés a les dades personals dels 'smartphones'

CONNECTATS Assistents d'un congrés a  Las Vegas consultant el mòbil en un descans.
J. Glanz / J. Larson / A. Lehren
28/01/2014
2 min

The New York Times / Nova York.Quan l'usuari d'un smartphone obre l'apli d'Angry birds, el popular joc per a mòbil, i comença a estampar ocells contra porcs somrients, les agències d'espionatge ho poden aprofitar per entrar a l'aplicació i recopilar la informació sobre la localització del jugador, l'edat, el sexe i altres dades personals, segons revelen uns documents de l'agència d'espionatge britànica, el Government Communications Headquarters (GCHQ).

En la seva vigilància global contra el terrorisme, l'Agència de Seguretat Nacional (NSA) dels Estats Units i la seva homòloga britànica han intentat explotar un nou producte de les telecomunicacions modernes: els mòbils de tercera generació, uns dispositius que emmagatzemen grans quantitats d'informació personal.

Segons desenes de documents classificats, una de les portes d'entrada més valuoses que han desenvolupat les agències són les anomenades aplis amb fugues, que revelen tots els codis d'identificació dels usuaris i l'activitat que han dut a terme durant el dia.

Segons les filtracions d'Edward Snowden, l'exanalista de la NSA refugiat a Rússia, la NSA i el GCHQ van treballar plegades durant el 2007 buscant receptes per recopilar la informació de desenes d'aplicacions. Des de llavors les agències han provat diferents mecanismes per apropiar-se de la localització de l'usuari quan utilitza Google Maps, copiar les agendes de contactes, registrar els missatges instantanis, els codis del telèfon i la geolocalització de les fotografies quan es pengen a les versions mòbils de Facebook, Flickr, Linkedin, Twitter i d'altres aplicacions.

Altres filtracions de Snowden ja han tret a la llum els registres telefònics, però aquests últims documents -publicats per The New York Times, The Guardian i ProPublica- ofereixen més detalls de la manera d'espiar a través de les aplis i la col·laboració dels proveïdors.

No queda clar, però, l'abast i el tipus d'informació recopilada. Els documents mostren que les dues agències obtenien informació de manera rutinària d'algunes aplis, sobretot les més antigues. Amb les més noves, incloent-hi la d' Angry birds, les agències tenien una capacitat similar, però els documents no expliciten si ho havien posat en pràctica. Alguna informació personal, desenvolupada en perfils de companyies publicitàries, seria particularment susceptible: un document secret britànic del 2012 precisa que els espies poden rastrejar les aplis que contenen informacions com "la posició política" de l'usuari o la seva orientació sexual.

Sense comentaris d'Obama

El president dels Estats Units, Barack Obama, ha promès aquest mes que protegiria millor la privacitat dels ciutadans nord-americans i estrangers de la vigilància del govern, posant límits, per exemple, a l'accés que té la NSA a les metadades de les trucades dels nord-americans. Però en cap moment ha parlat de les grans quantitats d'informació que les agències d'intel·ligència poden obtenir de les aplis amb fugue s i d'altres funcions dels smartphones.

I tot i que va mostrar-se preocupat per les agències de publicitat que recopilaven informació de la gent per enviar publicitat personalitzada als mòbils, en cap moment va dir que obtenien de manera rutinària aquesta informació. Cap dels informes secrets indica que les empreses de publicitat cooperin amb les agències d'espionatge. "La NSA no segueix diàriament els americans mentre treballa en matèria d'intel·ligència exterior -ha respost l'agència governamental-. Si s'obté algun registre sobre el tema, entren en funcionament els protocols de privacitat".

stats