FENT CAMÍ
Esports 06/09/2019

Una ruta pel pas de la Geneta, al puig de Randa

Passejada pels tres santuaris on està prohibit recórrer la base dels penya-segats que miren al sud a causa del perill que suposa

Ara Balears
Una ruta pel pas de la Geneta,  Al puig de Randa

PalmaLa ruta comença a l’aparcament del llogaret de Randa (Algaida), situat davant l’església parroquial. Pel carrer de l’església es puja cap al carrer de la Font, on es troba la font de Randa, els antics rentadors i, més amunt, la creu. Se surt a la carretera Ma-5018, que puja al capdamunt del puig, on se situa el santuari de Nostra Senyora de Cura, i passa pels de Gràcia i Sant Honorat. En aquest punt es gira a la dreta pel carrer del Puig. Es deixa el portell de can Pou a la dreta i es puja per un vell camí empedrat, on hi ha una barrera oberta.

Després d’una pujada s’assoleix el Penyalet, del puig de Son Reus o de la Comuna. Es travessa la plana del cim entre una vegetació degradada pels incendis per arribar a un senderó que va baixant i que passa per la pedrera del Coconar. Allà es pot veure alguna curiosa barraca, emprada per aixoplugar-se els picapedrers. Llavors el tirany baixa rost cap a la carretera, adreçat a sud. S’assoleix l’asfalt per una barrera metàl·lica a l’endret del portell del santuari de Gràcia.

Per acurçar camí i evitar al màxim caminar per l’asfalt, s’agafen les dreceres fitades que s’hi troben. Enrere es deixa el torrent del Terrer Vermell. Se surt de l’asfalt una vegada més i es baixa fins a l’indicador del punt quilomètric 3,4. Aquí es deixa definitivament l’asfalt per dirigir-nos al pas de la Geneta.

Veles de Son Grau

Les monjoies arriben al tall del penya-segat, on sembla impossible que es pugui baixar, llevat que sigui de manera violenta. A la dreta hi ha les Veles de Son Grau d’en Rostit. Es puja i es baixa a caprici del terreny, sempre ran del caire del precipici. Es planeja esquivant l’esponerosa vegetació resseguint les fites de pedra i alguna fletxa de pintura verda estratègicament situada. Amb prudència es baixa per la cinglera. En aquest moment s’està situat a uns 480 metres, i les cases de Son Garau, a uns 160 metres més avall. En primer pla es veuen pedres caigudes de la paret. Després del pas hi ha una curta però exposada i aèria travessia, on caldrà no badar gens. Les parets mitgeres arriben fins a tocar del penyal vertical del puig. S’arriba al final dels espadats; l’indret s’anomena morro d’en Moll. Quan es volta el morro d’en Moll es pot veure un rètol que prohibeix el pas per aquest senderó no mancat de perills.

Es continua el camí i, uns metres abans d’arribar a la carretera, s’ha d’anar cap a la dreta, per un sender quasi imperceptible que transcorre entre les mates. Després de recórrer el passeig del Bon Pastor arriba la primera galeria del polvorí. En sortir, s’està a punt de completar la volta al puig de Randa. Es deixa a l’esquerra un senderó que puja al santuari de Cura. Des del polvorí es baixa per un camí de carro fins a la carretera i es torna a arriba a la porta del camí del Coconar. Es gira a la dreta i en uns deu minuts s’arriba al llogaret de Randa. Es travessa tot el nucli de la població fins a l’aparcament, on s’acaba la ruta.