Esports 19/02/2021

El puig de n’Eimeric i la cova de l’Aigua, alts i baixos de la Comuna de Bunyola

En aquesta ruta recorrem un espai emblemàtic de la serra de Tramuntana, una de les masses forestals més importants de les Illes Balears

La ruta.

PalmaEn l’itinerari següent visitam un espai emblemàtic, la Comuna de Bunyola, una de les masses forestals més importants de Mallorca. Devers 716 hectàrees d’alzinar i garriga, que representen un 8,5% de la superfície total del municipi. Les comunes sorgiren a l’Edat Mitjana com a espais a compartir entre els nous moradors que no eren posseïdors de terres. Boscos i muntanyes que proveïen les llars de llenya, carbó i calç, a més de pastures per als animals.

La ruta també inclou una visita a la cova de l’Aigua, una cavitat de cinema. S’hi rodaren algunes escenes d’El perfecto desconocido (2011), del director bunyolí Toni Bestard.

[00 min] Iniciam la caminada des de la mateixa parada del bus, a Sa Plaça, entre l’església parroquial, del segle XVIII, i Ca s’Espardenyer, històric i popular cafè de Bunyola. Des d’aquí ens dirigim a la sortida del poble a través del carrer del Pare Bartomeu, caputxí, en direcció a Santa Maria (Ma-2020). [10 min] Deixam a l’esquerra la carretera que puja a la Comuna de Bunyola (Cas Garriguer) i les darreres cases del poble abans d’enfilar el passeig que ens acompanyarà fins al cementeri municipal.

[15 min] A l’altura de la subestació elèctrica (Endesa/REE), km 7,9 de la Ma-2020, abandonam la carretera per la nostra esquerra i prenem el camí dels Cocons. Passam per davant de l’esmentada possessió [25 min], pàtria apòcrifa del Bearn de Llorenç Villalonga als peus meridionals de la Comuna, i seguim la nostra marxa per damunt l’asfalt que cobreix aquest vell camí de carro fins a Ca na Moragues, la nostra propera fita, una vella casa de roter on trobam una bifurcació ben important. [35 min] Tot dret, el camí continua cap a la coma Gran, la Cova, Cas Garriguer i els penyals d’Honor. Nosaltres voltam a la dreta, en direcció a Cas Bergantet, un camí asfaltat i eixamplat fa cinquanta anys “pel seu nou propietari estranger” (Rutes Amagades de Mallorca n.46. Jesús García Pastor, 1971).

Primer arribam a una barrera amb un portellet a la dreta [45 min] que creuam, mentre deixam a l’esquerra un altre dels bells i espectaculars camins de la Comuna de Bunyola, el del puig Gros. Iniciam l’ascens a Cas Bergantet per un camí ample, asfaltat i a estones ben rost. [55 min] En ser ben davant les cases hem d’abandonar el camí principal i prendre un tirany a la dreta que ens ajudarà a connectar la nostra ruta cap a la coma d’en Buscante, a l’altre extrem d’on ens trobam.

Després d’un breu itinerari per les marjades de baix de Cas Bergantet, recuperam el camí i sortim a una cruïlla. Som entre Can Morro i Can Picarola [1 h 00 min]. Fins aquí hi arriba un camí asfaltat des de la carretera de Santa Maria, però nosaltres hem de prendre el camí de terra que comellar amunt (nord-oest/nord) s’enfila cap a Can Buscante. Primer passarem per devora una casa encastada a la roca [1 h 10 min], sota una balma, d’una manera que ens recorda la popular possessió de Cosconar (Escorca), al final de la volta al puig Roig. A poc a poc, el camí s’interna més dins el comellar, així arribam al portell de Can Buscante [1 h 20 min].

El camí de terra que hem seguit fins ara acaba davant les cases de Can Buscante, a la nostra esquerra, sobre un replà del comellar on s’obre una gran clariana. Nosaltres continuam ara per un camí de ferradura que apunta tot dret al cor de la coma. Continuam la pujada fins a un portellet ben polit [1 h 30 min], amb una barrereta de ferro ben elegant. Tot plegat bastit per diferenciar els terrenys comunals (bosc), cap a on ens dirigim, dels segregats (petits conreus) entre els segles XVIII i XIX per alimentar les arques municipals.

La cova de l'Aigua, on es rodaren escenes d''El perfecto desconocido' de Toni Bestard.

La coma d’en Buscante acaba sobre una pista forestal de la Comuna [1 h 50 min], de les moltes que coronen la seva superfície. Giram a la dreta i seguim el camí en direcció al puig de n’Eimeric. A pocs metres d’on hem sortit veurem a l’esquerra el camí que hem de prendre a la tornada del puig. Ara seguim la pista fins al final, perquè just després d’una breu però forta pujada s’acaba en una esplanada ampla [2 h 00 min], des d’on s’inicia un tirany fitat que s’encamella damunt la carena, coincidint amb la separació de termes entre Bunyola i Santa Maria, i que hem d’anar destriant d’entre les carritxeres. El vèrtex geodèsic ens indica que hem assolit el cim, a una altura de 666 metres [2 h 10 min].

Baixam del cim i tornam al punt per on hem sortit de la coma d’en Buscante, perquè uns metres abans trobam a la dreta el caminet [2 h 30 min] que seguirem fins a la cova de l’Aigua. Un vell camí de ferradura que primer baixa fins a la torrentera, torrent de la cova de l’Aigua, i després remunta fins a connectar novament amb una altra de les pistes forestals de la Comuna [2 h 50 min]. Voltam a l’esquerra i ara sí que hem d’anar vius, perquè abans de desembocar sobre una nou tram de pista, veurem a l’esquerra una fita que ens indica la posició de la cova [2 h 55 min], a pocs metres del camí.

Cas Garriguer

Reprenem la ruta allà on l’hem deixada. Deixam la cova de l’Aigua i sortim al camí per continuar la marxa en la mateixa direcció que ens ha duit fins aquí. Tombam a l’esquerra per la pista que trobam uns metres més endavant. [3 h 05 min] En un revolt pronunciat a l’esquerra neix un tirany que seguim tot dret. Un poc més endavant gira a la dreta i desemboca sobre un camí de carro que ràpidament ens retornarà a la pista que hem deixat abans. La creuam i seguint baixant per aquesta drecera que ens durà directe fins a Cas Garriguer [3 h 15 min], l’àrea recreativa de la Comuna de Bunyola.

Des d’aquí, ens dirigim cap a la pista en direcció a Bunyola. [3 h 30 min] Uns indicadors de fusta ens assenyalen un nou canvi de direcció. Deixam la via d’accés amb vehicle des de Bunyola i tombam a la dreta en direcció al camí del Grau. S’inicia aquí el darrer tram del nostre itinerari, un camí que de tot d’una s’encaixona dins un comellar estret i fondo fins arribar a l’altura d’un forn de calç on es bifurca [3 h 45 min]. El nostre camí és el de la dreta; l’altre és el del comellar d’en Tupí, que torna a sortit a la carretera de la Comuna.

A poc a poc el camí carreter del Grau esdevé de ferradura (atents als indicadors). Mentrestant, començam a gaudir d’unes belles vistes cap a la vall i els penyals d’Honor i la serra d’Alfàbia. La panoràmica s’eixampla cap als sectors nord i ponent de la Serra en diferents punts del recorregut. Són els últims tres quarts d’hora de camí i els hem d’assaborir amb calma i sense presses.

[4 h 35 min] Entram dins Bunyola pel carreró de la Comuna i el camí d’Orient que, gradualment, ens conduiran cap al centre de la vila. El campanar de l’església ens fa de fita per indicar-nos la posició de Sa Plaça, on acaba el nostre recorregut [4 h 45 min].u