Esports 28/05/2021

La Pedrissa, una història èpica de pirates i contrabandistes

A l’entorn de la Cala de Deià s’ubiquen una torre de vigilància i un vell secret que confereixen una màgia especial al paisatge

La ruta.

PalmaEn aquest itinerari redescobrim Deià, un racó emblemàtic de la serra de Tramuntana-Patrimoni Mundial, a través d’alguns dels camins amb més encant que solquen aquest “crivell de la Serra”, com el definia Joan Alcover, que vessa a la mar des dels peus del massís del Teix. Tastarem les essències paisatgístiques i vitals que, com deia Robert Graves, apropen aquest indret al mític Jardí de les Hespèrides.

El nostre punt d’interès és la torre de la Pedrissa, sobre la punta de Deià, un indret on conflueixen diversos elements que li atorguen certa màgia. Per una banda, aquesta construcció del XVII, bastida per a l’observació i defensa del litoral contra els atacs continus de la pirateria, es troba dins la que va ser una de les possessions que formaren part del ‘gran Miramar’ de l’arxiduc Lluís Salvador a la frontera nord del seu territori, per la banda de Deià. Una possessió, una torre i un paisatge que, per una altra banda, els trobam vinculats a la novel·la costumista El secreto de la Pedriza (1921) d’Adolfo Vázquez Humasqué, que Francesc Aguiló Torrandell transformà en pel·lícula el 1926, un drama de dimensions èpiques sobre el món del contraban.

[00 min] Ens posam en marxa des de la mateixa parada del bus TIB (L-203) al centre de la vila i ens dirigim cap a l’Ajuntament de Deià, a pocs metres de distància, als peus de la barriada del Puig, al carrer del Porxo. Avançam fins al final de l’esmentada via i allà on gira cap a l’església de Sant Joan Baptista (c. de Ramon Llull), nosaltres prenem coster per avall per la costa d’en Topa fins al carrer de Felip Bauçà i, després de travessar el torrent Major, giram a la dreta pel carrer del Clot. Som a la barriada primigènia de Deià, on trobam petits grups de cases, a mode de llogaret, a ambdós costats de carrer i arrambades a diverses torrenteres que baixen del massís del Teix, des del puig Caragolí fins a la Galera (el torrent de la Font del Molí, el del Salt, el del Comellar del Pou, el del Racó, a més dels de Son Canals i les Comes), i que juntes formen el torrent Major.

[10 min] Passam per davant de Can Boi, un dels refugis de la Ruta de Pedra en Sec (GR-221) –val la pena entrar-hi i visitar la tafona, totalment rehabilitada– i continuam el nostre descens a la cala. Deixam a l’esquerra els rentadors de la font Fresca, antigament un lloc de trobada i centre de la vida social del poble per a una part de la població, i un bell pontet. A partir d’aquí el camí perd l’asfalt i s’estreny fins a convertir-se en un camí de ferradura. [15 min] Passam per sota els molins fariners de Can Jordi, just allà on comença el tram que dona nom a tot el camí: Els Ribassos (marges construïts a plom sobre el penya-segat i que faciliten el trànsit de persones i animals). Després d’un primer botador, a mitjan recorregut en trobarem un altre, el descens esdevé ràpid i còmode fins a arribar a un pont que ens facilita l’accés a la carretera de la cala per damunt del torrent Major [30 min].

Som a una important cruïlla, crucial a la tornada. Ben davant, la pujada a Son Bujosa pel camí de la Pesta, continuació del GR-221 en direcció a Sóller; i a la dreta, el camí de la Vinyeta, per on farem la tornada al poble en haver visitat la torre de la Pedrissa. Ara, giram a l’esquerra i continuam carretera avall cap a la cala fins on la carretera tomba novament a l’esquerra i de cara ens ve el camí que baixa a la mar [35 min].

Seguim el vial asfaltat que s’enfila esponerós pel vessant esquerra de Cala Deià i que connecta la dotzena de xalets que integren la petita urbanització de Cala Deià. Mentrestant, a la nostra esquena podem veure el mirador de Can Bujosa, sobre els penyals de llevant de la cala. En un revolt a l’esquerra del camí asfaltat trobarem una barrera que impedeix el pas de vehicles [40 min], però no el de vianants que ho poden fer per unes escales que trobam a la part interna del revolt.

[45 min] Aviat l’asfalt desapareix i és substituït per una superfície de terra i graveta, just quan el camí comença a aplanar-se. Topam amb un segon portell –l’accés al xalet ubicat sobre la punta de la Pedrissa–, a la dreta del qual s’inicien unes escales que després d’un breu descens ens permeten connectar amb un senderó que ens guiarà fins a la torre. [45 min] Primer trobarem un botador de fusta; un cop superat, el caminoi, un vell camí de ferradura, baixa una mica entre les roques cobertes d’un espès pinar mentre volta per alt un comellar pregon que tenim a la dreta, al final del qual s’ubica el secret Vell, un antic amagatall de contraban escenari de la pel·lícula El secreto de la Pedriza de Francesc Aguiló Torrandell, estrenada l’any 1926. Si ens hi volem acostar, hem de comptar una mitja hora més a la ruta entre anar i tornar del lloc.

‘Camí dels pintors’

A poc a poc el camí s’arramba al penyalar que tenim a la dreta –el Morral– i ens ofereix unes belles i espectaculars vistes de Cala Deià, el mirador de Can Bujosa, els Còdols Blancs i tot el litoral deianenc que recorre el camí de Baix, conegut popularment com el camí dels pintors. I així arribam al nostre punt de destinació...

...la torre de la Pedrissa! [1 h 00 min] Les obres de construcció s’iniciaren el 1613 i des de bon començament gaudí de la categoria de fortalesa. Els fets que justificaren la seva construcció es remunten trenta anys enrere, quan prop de la Forada es produí el 1582 una topada important entre cristians i corsaris. Cent cinquanta pel costat dels atacants que foren derrotats per només cinquanta defensors comandats per Mateu Sanglada. Però les iniciatives públiques en matèria de seguretat en aquesta època sempre avançaren molt lentament. Fins i tot, el 1596 es va debatre la fortificació del campanar de l’església en comptes de fer la torre sobre la punta de Deià.

Per a la tornada a la vila, retrocedim pel mateix camí fins a la carretera de la cala. En arribar a la cruïlla on travessa el GR-221 de Can Boi a Muleta, continuam amunt fins trobar els indicadors del camí de la Vinyeta [1 h 30 min]. Es tracta d’un camí totalment rehabilitat que travessa dues vegades la carretera abans d’arribar al poble. Al llarg del seu recorregut podem gaudir de belles panoràmiques dels amples i vertiginosos espadats del Teix sobre Deià. Tancam el circuit a la mateixa parada del bus TIB on hem iniciat la ruta [1 h 55 min].