Esports 26/04/2024

El puig del Sementer Gran, sobre la gran fondalada de Lofra

Caminada llarga i de fort desnivell a través del camí del Barranc, un itinerari clàssic de la serra de Tramuntana, Patrimoni Mundial

La ruta de la setmana

PalmaEn aquesta ruta us proposam un itinerari llarg i de fort desnivell per un dels racons més bells de la serra de Tramuntana, el barranc de Biniaraix, Bé d’Interès Cultural (BIC), en la categoria de monument, des de 1994. La seva singularitat fa que per anomenar-lo basti dir el Barranc, perquè no n’hi ha d’altre com ell. El nostre objectiu és el puig del Sementer Gran, un cim que habitualment passa desapercebut als ulls del senderista, però que suposa la millor i més espectacular miranda natural sobre la gran fondalada de Lofra. Partim de Sóller. Podem accedir-hi amb transport públic amb les línies 203 i 204 (consultau-ne els horaris a tib.org).

[00 min] Situam l’inici de la nostra caminada al creuer dels camins de Fornalutx i de Biniaraix, on es troba el pont i la creu de l’Alqueria del Comte, erigida l’any 1886 per subscripció popular, en substitució de la que es venerava a una capelleta amb un santcrist, construïda uns metres més avall l’any 1606. Ubicats geogràficament, a poca distància del centre de Sóller, d’on haurem sortit pel carrer de la Lluna, entram dins aquest llogaret de la vall dels tarongers pel carrer d’Ozones. Deixam a l’esquerra Can Bala –coneguda també com la Casa Vermella, un casal modernista de 1918 erigit per Antoni Magraner Berio, de malnom Bala. Uns metres més endavant, a la dreta, tenim la tafona de Can Det i, a l’altre costat del carrer, la font de l’Ullet. Més amunt, trobam l’església de Sant Felip Neri, del segle XVII, i just darrere, Can Pons, un grup de cases que formen el bessó de l’Alqueria del Comte, dita així per haver tocat al comte d’Empúries en el repartiment de Mallorca, després de la conquesta de 1229.

Ampla i bella panoràmica des del cim del puig des Sementer Gran, damunt la vall de Lofra.

No tardam a arribar al llogaret de Biniaraix [15 min], punt clau per accedir al camí del Barranc de Biniaraix. En comptes de seguir el vial asfaltat, podem fer servir el carreró esglaonat que trobam a l’esquerra. Pel carrer de Sant Guillem arribam a la plaça de la Concepció, on trobam l’església de Santa Maria (Immaculada Concepció) del segle XVII. El carrer de Sant Josep ens duu fins a les rentadores [20 min], una joia del patrimoni etnològic on un temps les dones de Biniaraix feien la bugada. Ben davant, les nobles cases de Cas Don, un gran casal del segle XVII sobre el portal del qual trobam l’escut barroc de la família Bauçà de Sóller. Sortint de la plaça, a la dreta, trobam els indicadors del GR-221, que assenyalen la direcció de Cúber i Lluc. Ens adreçam cap a l’inici del camí del Barranc, mentre gaudim d’una primera panoràmica esplèndida: Biniaraix a la dreta, al fons Sóller i més a prop la finca de Can Ribera, a l’esquerra.

Deixam enrere l’asfalt, ens endinsam dins la fondalada a l’ombra de ses Solanes i als peus dels majestuosos Cornadors, i prenem contacte amb el torrent del Barranc [25 min], unió dels torrents de Lofra i del Verger. Hi trobam l’habitual combinació de pont, gual empedrat i pedres passadores sempre que el camí l’ha de travessar. A partir d’aquí comença el camí empedrat, amb les característiques ratlletes per evacuar l’aigua i els escopidors per impedir una sortida accidental del camí. En el primer tram de camí dels Barranc trobam a la dreta la font del Patró Lau, un lloc ideal per proveir-nos d’aigua. [30 min] A la cruïlla del camí Vell, nosaltres continuam tot dret. Aviat assolim una de les raconades més belles del Barranc: ses Voltetes [45 min]. Es tracta d’una zona on el camí salva un desnivell important amb unes giravoltes molt aconseguides i integrades en el paisatge. En conjunt, hi destaca l’excel·lent realització de l’obra, l’empedrat i la canaleta per on antigament baixava l’aigua de la font del Verger, abans de ser entubada.

Aviat notam que les muntanyes s’estrenyen, i el camí es fa més a prop del torrent fins a anivellar-s’hi. Ambdós descriuen una ziga-zaga espectacular a l’indret conegut com s’Estret [55 min]. Un redol de llegenda! Sembla que quan les tropes del rei en Jaume combatien els darrers sarraïns d’Almallutx, el cavall del monarca –alt, fort i poderós; bo, àgil i agosarat; lleial, noble i capaç de resistir la més dura adversitat– deixà una forta empremta sobre la paret, en el marge dret del torrent. És una de les múltiples potades del cavall del rei en Jaume sobre la nostra terra. Unes passes més amunt [1 h 00 min], passam s’Entreforc, punt on es troben els dos torrents, el de Lofra i el del Verger. Som a tocar de l’Alqueria del Barranc, constituïda per Can Silles, Can Sivella i Can Catí. [1 h 05 min] D’on som ara, a la nostra esquerra, arranca el camí que puja a la font del Verger. Nosaltres continuam ascendint en direcció a les cases de Lofra.

Els Cornadors, gran i petit, des del salt dels Cans, en el camí des Barranc.

El salt dels Cans

Deixam a la dreta, la connexió amb el camí Vell, a pocs metres del gorg de Can Catí. Ara el camí inicia una sèrie de revolts que salven el fort desnivell d’aquesta segona part del camí del Barranc. [1 h 40 min] El salt dels Cans és un tram planer, molt a prop de l’estret a l’entrada del pla de Lofra, on la tradició assegura que es llançaven cap a l’esglaiosa timba del torrent els cans malalts o molt vells. [1 h 45 min] Nova i important cruïlla. Ara ens toca desviar-nos a la dreta i iniciar la pujada al coll que separa el Cornador Gran del puig del Sementer Gran. Travessam l’inici del torrent de Lofra per un pontet que enllaça amb un camí prou marcat. Passa ferma i molta paciència, perquè la tirada no és gaire llarga però sí molt exigent.

Arribam a una ampla collada [2 h 30 min]. A la dreta, sobre els costers del Cornador Gran, el refugi de Joaquim Quesada, inaugurat el 30 d’abril de 1961 juntament amb el mirador que visitarem després. Ara giram a l’esquerra i escometem el darrer tram de pujada important de la nostra ruta. Seguim un senderó ben fitat, rost i bo de seguir. Just quan el tirany sembla haver assolit la cota més alta i gira cap a llebeig, nosaltres el deixam i ens enfilam directes cap al penyalar que tenim a l’esquerra. Potser hi trobem alguna fita. [2 h 55 min] Ja som a dalt del puig del Sementer Gran, d’on gaudim d’una àmplia i bella panoràmica del sector central de la serra de Tramuntana.

Tornam al coll [3 h 05 min] i seguint el camí que mena al refugi del Foment del Turisme de Mallorca, restaurat fa 10 anys per la Federació Balear de Muntanyisme (FBME). El voltam per la dreta i continuam pujant fins al cim del Cornador Gran. Seguim les fites i després d’un breu descens arribam al mirador [3 h 15 min]. Un cop hem descansat i hem gaudit de les vistes, toca tornar enrere i iniciar el llarg descens fins a l’Alqueria del Comte [6 h 00 min].