FENT CAMÍ
Esports 13/09/2019

Del pas del Parral al camí del Bec de Ferrutx

La pujada d’aquesta ruta no és gaire exigent i només s’hauran de fer petites grimpades sense gaire dificultat

Ara Balears
Del pas del Parral al camí
 Del Bec de Ferrutx

PalmaEn aquesta ruta es remunta el torrent del Parral, a les serres de Llevant, fins a assolir el camí del Bec de Ferrutx. La pujada no és gaire exigent, s’han de fer petites grimpades que no presentaran gaire dificultat al senderista avesat. Comença el dia deixant el cotxe al carrer de les Minyones, a la Colònia de Sant Pere. Se surt al carrer Major cap a la sortida de la població, en direcció al puig d’en Xoroi, per la carretera que passa entre can Pentinat i can Garriga. Aquí es creua la carretera de Betlem i es continua recte pel sender asfaltat, el camí de les Porres. El camí fa un gir cap a l’esquerra, per can Beca, i es continua ara en direcció al puig de la Murta. Aquí s’ha de girar a la dreta deixant a l’esquerra l’entrada a can Grau. El camí torna a voltar a l’esquerra i passa per un seguit d’edificacions. S’acaba l’asfalt i el camí continua entre un pinar i bons exemplars de mates.

Es deixa un ramal que baixa per l’esquerra i s’assoleix el jaç del torrent del Parral. Després d’una estona caminant, una corda instal·lada ajudarà a superar un petit ressalt. El barranc es torna més abrupte així com s’avança i fa la impressió de ser impracticable. Seguint unes monjoies, pujarem pel costat esquerre per esquivar una gran paret vertical que forma un petit circ. Després de pujar per una rampa s’ha de grimpar un llisar per assolir la part alta del coster. La torrentera s’estreny i forma un petit salt, a baix del qual hi ha el gorg de l’aigua de la font del Parral. Es recorre la cornisa del costat de l’esquerra del gorg. La torrentera fa ziga-zaga. Es camina per una zona obaga i planera on la vegetació té dificultats per subsistir. Se surt del torrent per l’esquerra; així, es puja pel coster del serral de la Lluna. Aquí es continua la ruta fins a arribar al capdamunt del Bec de Ferrutx. Es deixa a l’esquerra el barranc de la Jonquera i el pas de la Cabra i es travessa la coma del Captius fins a arribar a l’ermita .

La font de l’Ermita

Continua el camí per arribar a la font de l’Ermita, on un es pot refrescar. Deixant la font, es passa vora l’hort dels Ermitans i el torrent de Betlem. En la bifurcació s’ha de continuar recte, pel GR-222, cap al collet de l’Ermita. Després d’uns revolts es passa vora un forn de calç. Més avall ve el pas del Grau. Ara el camí és més estret, empedrat i esgraonat, i baixa serpejant pel coster de la dreta del barranc solcat pel torrent dels Cocons.

Amb vint minuts s’ha baixat de la font fins a les cases de Betlem. Se surt a la carretera, on s’inicia la pujada a l’ermita. A la dreta es pot veure el puig d’en Renegat (282 m) i a l’esquerra es pot observar el puig de la Truja (315 m). En aquest punt s’ha de recórrer el tram de carretera que separa Betlem i la Colònia de Sant Pere, d’uns 40 minuts. Si no es vol caminar per l’asfalt es pot agafar el camí dels Canons i vorejar la costa. A la creu de terme, que va ser reposada l’any 2002 a causa d’un temporal el novembre del 2001, es gira cap al carrer principal i s’arriba al carrer de les Minyones, on acaba aquesta ruta senzilla.