Esports 11/02/2022

El Forat del puig de les Moles, navegant per les onades d’una terra commoguda

Conegut també com ‘l’Ull de Déu’, aquest penyal travessat per un túnel natural és una miranda espectacular sobre l’extrem costaner més oriental d’Escorca

La ruta de la setmana.

PalmaAquesta ruta ens acosta a l’extrem costaner més oriental del municipi d’Escorca. Una zona on el paisatge càrstic és predominant i fàcilment identificable, amb nombrosos accidents geològics com avencs, coves i dolines. El Forat del puig de les Moles és un d’aquests, una obertura hortizontal a la roca en forma de túnel des de la qual gaudim d’una perspectiva espectacular de les Basses de Mortitx, Lavanor, el Rafal d’Ariant i el puig Gros de Ternelles. Tot plegat, el millor homenatge natural a la poesia de Costa i Llobera en el centenari de la seva mort: “Pareixen grans onades /que alçà a l’espai sense fi / la terra commoguda / per un immens desig” (De l’agre de la terra, 1897).

El punt d’inici de la caminada se situa en el pk 10,9 de la carretera Pollença-Lluc (Ma-10). Allà hi trobam el portell d’accés a la possessió de Mortitx, al celler de les Vinyes Mortitx i a la finca pública (719,27 Ha), adquirida per l’Icona el 1981 i transferida a la Comunitat Autònoma dos anys després. Recordau que la pràctica totalitat de rutes publicades transiten majoritàriament per finques privades; com sempre, hem de ser acuradament respectuosos amb l’entorn.

[00 min] Des de la carretera ens dirigim al portell de Mortitx i pel camí de terra anam voltant les cases, que ens queden a l’esquerra. Ràpidament, el paisatge de les vinyes copsa tota la nostra mirada. Al fons, el puig de les Moles i el Caragoler de Femenia intenten atreure la nostra atenció. A poc a poc, anam descendint cap a l’antic sementer gran de Mortitx (Sementer Pla), per on s’estén una part important de les 19 hectàrees de vinya que abasta el celler. Deixam a l’esquerra l’entrada a les instal·lacions i aviat ens situam sobre l’immens replà [15 min].

Just davant la tanca de la vinya se’ns presenta una bifurcació. A la dreta, el camí de les Basses de Mortitx que ens deriva cap a la finca pública. Nosaltres voltam a l’esquerra i seguim una pista forestal que primer voreja la barrera i, després de creuar un torrentó [20 min], gira a la dreta i s’enfila ràpidament cap al sementer de l’Ordial (nom que deriva dels usos antics d’aquest terreny, on es devia sembrar ordi) [25 min]. Aquest terreny de cultiu immers en una mena de dolina està envoltat d’una tanca de filferro. Passam el portell d’accés i avançam un centenar de metres. A l’alçada d’una figuera, de les poques que es veuen, tenim a l’esquerra un portellet i just darrere (sud) l’inici d’un camí esglaonat i bellament empedrat que passa entre penyes. El seguirem sense dificultat fins arribar a una esplanada, probablement una antiga rota [50 min].

La continuació la trobam a la dreta, per un pas estret entre roques (sud), senyat per alguna fita, que s’enfila suaument fins a un segon replà o collet, on el camí sembla continuar dret, en descens, cap a un vell oliverar als peus de la cases de Femenia Nou. [55 min] Aquí, giram a la dreta i guiats per fites, clares i ben posades, ens dirigim cap a uns penyals que tenim ben davant. El tirany passa arrecerat baix el penyalar, que tenim a l’esquerra, fins a topar amb un tancat de filferro –un poc malmès– i una barrereta [1 h 30 min].

Passam el portellet i ens dirigim cap a una balma que tenim a la nostra esquerra, un poc més amunt d’allà on ens trobam. [1 h 35 min] Des d’aquest indret neix un tirany que planer parteix cap a l’esquerra i ens guia fins a l’inici d’un camí esglaonat i empedrat. Aquell vell camí de ferradura gira a la dreta per travessar el penyalar i ens situa de cara a Femenia Vell (sud-oest), ben a la vista i a prop nostre. No obstant això, no arribarem a les cases perquè progressivament el senderó gira a la dreta i comença a ascendir ràpidament –seguint les fites–, per un xaragall primer i una plana de pins després, fins a desembocar sobre la pista del coll Ciuró [2 h 00 min]. A partir d’aquí ens ve un tram de caminada còmode, amb possibilitat de fer una aturada a la font d’en Quelota, al costat esquerre del camí.

[2 h 15 min] Assolim el coll Ciuró, abandonam la pista per la dreta i prenem un tirany que sense perdre altura ens du a voltar per baix de les Moles, a la nostra dreta. Pot ser que vegem fites a l’esquerra que tiren cap avall: no és més que l’inici de l’itinerari cap a les Basses de Mortitx, que enganxarem més endavant després de visitar l’Ull de Déu (Forat del puig de les Moles). De moment, fixam la nostra atenció en un collet estret, senyat amb una fita grossa i un pal de ferro. Ens hi dirigim. Hi arribam després d’una breu pujada [2 h 30 min]. Tot seguit, continuam sense perdre altura (est/nord-est) fins a un planiol proper al collet que acabam de travessar. Aquí trobam dues fileres de fites: a la dreta, unes que s’enfilen per damunt del penyalar. A l’esquerra, unes altres que baixen un petit esglaó, després del qual el tirany es fa a la dreta i tot d’una tenim a la vista el Forat del puig de les Moles [2 h 40 min]. L’indret és espectacular i paga la pena estar-hi una estona, gaudint de l’entorn i de les vistes que ens regala.

Les basses de Mortitx

Sortim de l’Ull de Déu pel mateix camí que ens hi ha duit i ens dirigim a un coll que tenim ben davant (oest/nord oest) [2 h 45 min]. Tot d’una trobam fites, especialment en arribar al coll, després del qual el tirany comença a descendir esponerós per un coster rost i pedregós. A mesura que baixam guanya la direcció nord, amb la plana de les basses de Mortitx com a referència i, un poc més lluny, el Rafal d’Ariant.

Les fites ens van obrint pas entre el caos de roca i càrritx. Sorprenen les restes d’un vell camí que trobam amagat sota la vegetació. [3 h 05 min] Pegam a un planiol en forma d’era, ubicat en una mena de collet, a la dreta del qual continua la nostra ruta, comellar avall. Seguim acuradament les fites que ens duran entre grans roques i densa vegetació fins a una reixeta, que es pot travessar per un forat. Seguim el tàlveg d’una estreta i curta torrentera que ens abocarà sobre la pista de les Basses de Mortitx, a l’altura del coll del Vent [3 h 35 min]. Voltam a la dreta i seguim la pista fins a les cases de Mortitx i minuts després a la carretera [4 h 25 min].u

Nota: La baixada del Forat de les Moles a Mortitx requereix experiència i coneixement. El tirany està ben fitat, tot i transitar per un terreny caòtic i rocallós, vestit de carritxeres, mates i argelagues. Si no ho veim clar, el més assenyat és tornar al coll Ciuró i per la pista de Femenia fins a la carretera, que seguirem en direcció a Pollença fins al portell de Mortitx.