Barça

El Barça busca una estrella

El club promociona Memphis com a marca comercial per minimitzar l'absència de Leo Messi

4 min
Memphis Depay celebrant el seu gol contra el Juventus.

BarcelonaEl mateix dia en què Leo Messi agafava un avió cap a París, uns operaris del Barça n'estripaven la lona publicitària que hi havia a la façana del Camp Nou. Després van fer el mateix amb la resta de publicitats a les instal·lacions del club i en van retirar la samarreta de la botiga. Amb el futbolista al París Saint-Germain, el club català es quedava sense poder explotar comercialment la imatge del davanter de Rosario.

Ja feia anys que el Barça sabia que algun dia Leo Messi faria les maletes. Però no es pensaven, esclar, que se n'aniria a un rival directe en la lluita per la Champions. La intenció era que, un cop deixés el Camp Nou, o bé pengés les botes o bé se n'anés a una lliga menor. D'aquesta manera, la marca Messi continuaria vinculada al club i, directament o indirectament, en podria treure beneficis comercials. Per exemple com a ambaixador. Aquesta opció no està descartada, en un futur. Encara que, primer, s'haurà d'esperar que Messi acabi la vinculació amb el PSG i accepti tornar a formar part del Barça.

Esborren la foto de Leo Messi del Camp Nou

A Leo Messi se'l podia mirar com a futbolista. O, com passava cada vegada que hi havia algun acord publicitari, amb ulls comercials. Ara el Barça haurà de suplir aquest buit i un dels noms que guanyen pes és Memphis Depay. El davanter ha caigut amb bon peu al Barça, ha destacat en els primers partits que ha jugat i es pot convertir en una de les estrelles de l'equip. "No arribarà mai a ser Messi, esclar, però pot ser un fil a estirar", asseguren al Camp Nou.

Una qüestió comercial

La qüestió és estrictament comercial. Segons diversos estudis, Messi podia arribar a generar un terç dels ingressos del club, de manera directa o indirecta. Això vol dir uns 300 milions anuals. Són els diners que generava físicament (venda d'entrades, samarretes, acords comercials vinculats a ell...) més els que ajudava a guanyar en conjunt. En termes de marca, que el jugador de Rosario hagi marxat també suposa una davallada considerable: el club pot perdre 137 milions en valor de marca, un 11% respecte a fa un any. A més, si no se supleix ràpidament la seva absència –en termes de marca–, el Barça perdrà uns 77 milions en els patrocinis i 43 en la caiguda d'ingressos pels productes de mercadotècnia.

Fa sis anys, quan el Barça va guanyar la Champions a Berlín –l'última que té a les vitrines–, el club podia presumir d'una gran col·lecció d'estrelles. Messi, Suárez i Neymar n'eren els davanters titulars. Iniesta era la peça més vistosa al mig del camp i en defensa manava Piqué. Ara tan sols Piqué hi continua. I també hi ha altres jugadors veterans, com Busquets i Alba. "Però, malgrat que fa molts anys que són al club, no són marques comercials de primer nivell", apunten.

Perquè el debat, un cop més, no es basa en qui juga més bé a futbol, sinó qui pot ajudar a obtenir més beneficis. Les arribades de Coutinho, Dembélé i Griezmann, tots fitxats per més de 100 milions, no han donat el rendiment que se n'esperava, ni futbolístic ni de marca. I un d'ells ja ha fet les maletes, de fet. Joves promeses com Ansu Fati, Pedri i De Jong encara han de menjar moltes sopes. I per això apareix el nom de Memphis entre els candidats a ser un futbolista franquícia.

La marca Memphis

A escala comercial, el Barça ha fet un impuls per promocionar el davanter neerlandès. També a les botigues, destacant-lo per sobre de la resta de jugadors. Tot i així, al club saben perfectament que no es podrà arribar a les xifres de Messi. L'argentí venia 8 de cada 10 samarretes despatxades. Ara s'espera que Memphis en vengui 5 de cada 10, una xifra que podria augmentar un cop se n'ha anat Griezmann, perquè es reforça encara més la imatge de lideratge del neerlandès. Encara que, malgrat assolir-ho, la davallada en el conjunt de la venda serà d'un 30%, segons els primers estudis. "Com a mínim", reconeixen al club.

"La marxa de Messi es notarà una mica a curt termini, però molt a llarg termini. O bé Memphis es converteix en una estrella inqüestionable, cosa que ara mateix no passa, o es fitxa un crac mediàtic. Si no, costarà que els patrocinadors paguin quantitats similars a les que pagaven ara", apunta una veu autoritzada. I afegeix que el Barça és un club potent i els patrocinadors saben que és un equip guanyador. Però el problema és si passen els anys i es deixen de guanyar títols. "Llavors la marca perd molt de valor i això costa de recuperar".

L'impacte directe, però, es veurà els pròxims mesos. El Barça ha de negociar la renovació del contracte amb Rakuten, el patrocinador principal, que havia signat a raó de 55 milions per temporada. L'empresa ja ha fet saber que vol renegociar-lo a la baixa. I també ha trucat a la porta Nike, l'empresa que vesteix el club, per demanar una revisió del contracte a la baixa. En realitat, ho havia demanat quan Messi encara jugava al Barça i es donava per fet que continuaria. Ara la multinacional té encara més motius per demanar pagar menys.

El club ha fet esforços, els últims anys –també durant la directiva de Bartomeu–, per donar valor al club més enllà dels futbolistes. "Hi haurà un dia que no tindrem Messi i haurem de sortir a vendre. I ens caldran actius més enllà dels futbolistes", havia arribat a comentar Jordi Cardoner, ex vicepresident primer del Barça, durant un acte de la Fundació. S'havia intentat capitalitzar la marca Barça posant en relleu precisament les activitats solidàries del club. Però també, i a l'espera de tenir enllestit l'Espai Barça, parlant dels valors o destacant el treball de La Masia. Però quan es tracta de grans xifres, els qui posen diners només es fixen en els jugadors. El Barça, doncs, necessita trobar una estrella.

stats