BARÇA

El Barça estrena 'Matchday', una picada d'ull als seus 350 milions de fans

El documental analitza el dia a dia de l'equip d'Ernesto Valverde

Fins ara semblava impensable que es pogués accedir lliurement al vestidor del Barça. Per primer cop les portes s'han obert de bat a bat perquè hi entressin les càmeres de Barça Studios i hi gravessin la sèrie documental Matchday. Una filmació que s'estrena avui a través de Rakuten TV i que, ara per ara, es podrà veure a Europa i al Japó de manera gratuïta. A través de vuit capítols de 45 minuts, Matchday ensenya el dia a dia dels futbolistes, abans i després dels partits, i acompanya les experiències amb les impressions dels seus familiars i d'altres històries al voltant del club blaugrana.

Produïda amb la col·laboració de Rakuten, aquesta sèrie documental és "la punta de l'iceberg" de Barça Studios, l'ens que centralitza la producció i la comercialització de l'oferta visual del Barça. I és que, com desvelava el directiu Didac Lee, responsable de l'àrea Digital, el club està treballant en un pla estratègic per poder oferir continguts als 350 milions de fans que té arreu del món. Una aposta per fidelitzar aquests seguidors però també per treure'n rendiment econòmic.

"Aquests continguts ens permeten interactuar amb els fans"

Didac Lee Directiu del Barça

En un paradigma en què el futbol s'entén, a banda de com un esport, com un negoci d'entreteniment global, ja fa anys que en club com el Barça estan buscant la manera de millorar la facturació. Després de créixer notablement en la venda d'entrades, el marxandatge o la publicitat, l'àrea digital és l'última veta pendent d'explorar. "Aquests continguts ens permeten tenir ingressos de manera directa, venent-los. Però també de manera indirecta, perquè ens permet interactuar amb els fans", comentava el directiu. En un futur, la intenció és que tots aquests seguidors acabin pagant pels continguts. Per exemple, un euro al mes. Una quantitat que pot semblar petita però que, multiplicada pel número de fans, acaba sent milionària.

Ara per ara Matchday només es veurà a Europa i al Japó, que és on té els drets Rakuten TV. En paral·lel, el club treballa per comercialitzar la sèrie documental a la resta de països. "Tenim calculat que, en els països on ja s'estrena Matchday, el Barça té 60 milions de fans. Només que un 5% vegi la sèrie, això són 3 milions. O sigui, més dels 2 milions que passen pel Camp Nou cada any. I creiem que acabarà sent més d'aquest 5%", explicava Jacinto Roca, CEO de Rakuten TV.

"No volíem ser un 'Gran Hermano', però sí arribar als moments més íntims"

Paco Latorre Director de Barça Studios

Arribar a la producció d'aquesta sèrie, però, no ha sigut feina fàcil. El primer escull era "guanyar-se la confiança dels jugadors", deia Paco Latorre, director de Barça Studios. Els productors van pactar que no farien entrevistes d'actualitat sinó filmacions del seu dia a dia, per veure el vessant humà dels futbolistes. "No volíem arribar a ser un Gran Hermano amb càmeres per tot arreu, però sí arribar als moments més íntims", afegia.

Suárez, Piqué i el clàssic

Matchday s'estrena amb un capítol dedicat a Luis Suárez i Gerard Piqué i a com van viure el clàssic de lliga de la temporada passada (5-1). Ara bé, no tot són alegries, ja que el setè capítol és "el que menys agrada a nivell sentimental" però el que millor capta la frustració del vestidor després d'una derrota, la de Liverpool. "Va quedar molt clar què volíem fer i què no. Vam anar de cara i vam ensenyar les projeccions al vestidor, que no van posar-hi cap objecció, en part perquè també havíem fet nosaltres mateixos la selecció prèvia. De totes maneres, un cop dins t'adones que el que passa al vestidor és el més normal del món. Que no hi ha baralles entre ells, ni discussions amb l'entrenador, ni res de res".

La sèrie documental és només un dels projectes que té al cap Barça Studios, que està treballant en un documental sobre Tito Vilanova i la temporada 2012/2013. D'altra banda, també imagina altres formats de ficció, per exemple una sèrie d'animació. Tot per nodrir unes plataformes OTT (com Rakuten TV o Netflix) que "han vingut per quedar-se". "Volem ser una referència des del punt de vista de continguts. És una aposta del club i ens en sentim orgullosos", rematava Didac Lee.

EDICIÓ PAPER 28/11/2020

Consultar aquesta edició en PDF