Economia 21/08/2021

El preu de la càrrega, més econòmic que la gasolina

El cost varia en funció del tipus de punt de recàrrega

F.V.
2 min
Imatge de l’endoll de recàrrega d’un model híbrid endollable.
Dossier Cotxe elèctric: el boom que ve Desplega
1.
El boom que ve del cotxe elèctric
2.
Rànquing dels models més venuts
3.
El preu de la càrrega, més econòmic que la gasolina
4.
Malgrat l’augment de vendes, Espanya se situa a la cua de l’electromobilitat a Europa
5.
Treballadors més qualificats i amb coneixements digitals: la mà d'obra que el cotxe elèctric necessita

BarcelonaCarregar un cotxe elèctric no és cap odissea i ja es poden fer trajectes llargs gràcies a la xarxa de punts de recàrrega repartits arreu del territori català. Sí que és cert que la xarxa de punts de recàrrega encara no és prou gran per abastir tots els vehicles que hi ha al Principat si de la nit al dia passessin a ser tots elèctrics, i també és cert que fer servir punts de recàrrega ràpids pot acabar repercutint en el cost de desplaçament de manera significativa.

La manera més econòmica de carregar un cotxe elèctric és fer-ho a casa i aprofitant les hores vall de la tarifa elèctrica (de 0 a 8 hores els dies laborables i les 24 hores durant el cap de setmana), quan el preu de l’energia se situa al voltant dels 0,15 euros per kWh, cosa que ens permetria fer uns 100 quilòmetres de recorregut per uns 2,90 euros. En canvi, si es carrega el cotxe a les hores més cares del dia, i en funció de la companyia subministradora, el preu kWh s’eleva fins als 0,26 euros sense impostos, cosa que faria que, un cop sumat l’IVA, carregar uns 20 kWh o l’equivalent a uns 100 quilòmetres suposés un desemborsament de 6 o 7 euros. Ara bé, no tothom disposa d’un garatge o un aparcament privat on poder instal·lar un punt de recàrrega, i això obliga a haver de fer servir la xarxa pública.

A grans trets, podem considerar que hi ha dos tipus de punts o estacions en funció de la velocitat de càrrega. Els modes lents, de tipus 2 (endoll tipus schuko i potència de fins a 3,7 kW) o de tipus 3 (que permet càrregues de fins a 7,4 kW) són els més recomanats pels fabricants, ja que asseguren la durada de la vida útil de les bateries de liti i són els més segurs.

Però en un viatge o desplaçament amb certa pressa per carregar les bateries, s’hauria de fer servir un punt de recàrrega ràpida amb endolls de tipus CCS i potències d’entre 43 kW i 50 kW, sovint situades en grans estacions anomenades electrolineres i a uns preus per kWh sensiblement per sobre de la mitjana domèstica. En funció de la capacitat de càrrega del cotxe, es pot carregar un 80% de les bateries en només mitja hora.

Per acabar, encara hi ha a Catalunya un total de vuit punts de càrrega encara més potents, anomenats ultraràpids o superchargers, situats en espais estratègics de les carreteres i autopistes principals i on es poden trobar carregadors de 80 kW (o fins i tot 120 kW), per bé que esdevenen més cars. S’haurien de fer servir només de manera esporàdica i no són compatibles amb tots els cotxes elèctrics del mercat.

On he de carregar?

La majoria de cotxes elèctrics nous ja disposen de navegadors amb informació en temps real de les ubicacions dels punts de recàrrega, i és fàcil trobar diverses aplicacions o pàgines web com la d’Electromaps on es poden trobar tots els punts de recàrrega de l’Estat i d’altres països europeus, reservar un endoll a una hora determinada, i gestionar el pagament de manera telemàtica.

Dossier Cotxe elèctric: el boom que ve
Vés a l’ÍNDEX
stats