TURISME

Fitur constata les diferències entre Govern i hotelers

Els empresaris parlen d’una caiguda en les vendes, mentre que l’Executiu es mostra més optimista

La Fira Internacional de Turisme de Madrid (Fitur) ha servit aquesta setmana per constatar les diferències de discurs del Govern balear i els hotelers, que han mostrat dues visions distintes del present i el futur del sector turístic. Mentre que els representants de l’Executiu autonòmic estan contents i són optimistes per la seva participació en la fira, els hotelers han manifestat preocupació per les previsions de 2019 i han tornat a carregar un any més contra l’Impost del Turisme Sostenible.

Des de la Federació Hotelera de Mallorca s’ha insistit que aquest any es pot produir una davallada del turisme, ja que hi ha moltes incògnites, com el Brexit i la possible pujada dels tipus d’interès. També destaquen la forta competència de destinacions com Turquia, Egipte i Tunísia. La Federació Empresarial Hotelera d’Eivissa i Formentera i l’Associació Hotelera de Menorca s’han unit igualment a les crítiques de la política turística del Govern i han demanat la supressió de l’ecotaxa, un major control sobre el lloguer turístic il·legal i una normativa que permeti la transformació de la planta hotelera.

Els hotelers han subratllat que Fitur confirma la baixada de les reserves dels touroperadors que ja havien detectat a la World Travel Market de Londres. De moment, estan un 20% per sota de les vendes que s’havien fet l’any passat per aquestes dates.

En canvi, el discurs del Govern és molt diferent. Se’n fa un balanç molt positiu i es remarca que l’objectiu de la fira és facilitar que les empreses puguin fer negocis. Per això s’ha passat d’un estand de 700 metres quadrats a un de 1.000 metres, “i durant tota la fira s’ha vist com les empreses no aturaven de negociar i fer feina”, indiquen fonts de la Conselleria.

“No és la primera vegada que els hotelers ens presenten escenaris apocalíptics”, afegeixen des del Govern. “Cal recordar que a les fires de fa dos anys es parlava d’una baixada d’un milió de turistes i al final en varen arribar dos milions més”.

Sobre les previsions negatives dels touroperadors, afirmen que avui en dia aquest canal de vendes no aporta, com anys enrere, el gruix més important dels turistes que arriben a les Illes, per la qual cosa la situació no és necessàriament tan negativa com indiquen els empresaris.

Mentre que els empresaris del sector miren cap a l’estiu de 2019, el Govern ha apostat per la promoció del turisme sostenible i concentra la major part dels seus esforços en la temporada mitjana i baixa.

La presidenta del Govern, Francina Armengol, va fer dijous una presentació amb mitjans de comunicació especialitzats per donar a conèixer l’aposta de l’Executiu per caminar cap a un “model de turisme intel·ligent, responsable i de qualitat, que sigui sostenible en totes les seves expressions” amb l’objectiu de perseguir un equilibri entre quantitat i qualitat, estiu i hivern, creixement i condicions de feina, i activitat i medi ambient.

Va valorar la inversió del sector turístic en eficiència energètica i en l’elevació de categoria dels seus establiments, a més de la important pujada salarial en les empreses d’hoteleria.

Destinacions competidores

Per la seva banda, els hotelers destaquen la fortalesa en el mercat de sol i platja de destinacions com Turquia, que va tancar el 2018 amb un increment de visitants superior al 20%. Egipte també va registrar augments molt importants, de més del 40%, tot i que el darrer atemptat sofert per turistes a la zona de Gizeh probablement afectarà el resultat d’aquesta destinació durant el 2019.

Als hotelers de les Balears també els preocupa la depreciació de la lira turca, que pot atreure, principalment, el mercat alemany. De gener a novembre, aquest turisme ha baixat un 4,3% a les Balears.

La preocupació dels empresaris per les destinacions competidores com Turquia, Tunísia i Egipte contrasta amb la valoració que en fa el nou índex de competitivitat presentat pel Govern durant Fitur i que ha estat elaborat per la fundació Impulsa Balears.

Mentre que l’estudi col·loca les Balears en el vuitè lloc d’un rànquing de 280 regions turístiques, la primera de les regions competidores que apareix en el llistat és Antalya, de Turquia, que ocupa el lloc número 187. La situació canvia si només es té en compte el preu com a element competitiu en lloc dels 12 pilars que destaca l’estudi. En aquest cas, l’Arxipèlag, que ocupa el lloc número 117, està molt lluny d’aquestes destinacions, ja que Egipte ocupa el primer lloc, com a destinació més atractiva per preu; Tunísia, l’onzè, i Turquia, el 45.

En seguretat, salut i higiene, les Illes Balears marquen distàncies a favor seu, ja que es troben en el lloc 41 en comparació amb les regions d’aquests tres països, que es troben a la coa d’aquest factor, totes més enllà del lloc número 240.

EDICIÓ PAPER 19/10/2019

Consultar aquesta edició en PDF