Teatre
Cultura 13/03/2022

El Tricicle fa un 'carpe diem' musical amb sis vells centenaris

La companyia recupera 'Forever young' al Teatre Poliorama onze anys després de l'estrena

2 min
Paco Mir, Carles Sans i Joan Gràcia durant la presentació de 'Forever young'

BarcelonaContra aquella gent que tracta les persones grans amb condescendència i infantilitzant-les, El Tricicle ha decidit recuperar la comèdia musical Forever young, protagonitzada per sis homes i dones centenaris que viuen en una residència. L'espectacle es va estrenar el 2011 a Madrid i va fer gira per l'estat espanyol durant dos anys: va acumular prop de 500 funcions i més de 200.000 espectadors. Ara la companyia formada per Paco Mir, Joan Gràcia i Carles Sans l'ha tornat a produir amb un nou repartiment que l'estrenarà el 16 de març al Teatre Poliorama, on faran temporada fins al maig. "És una reivindicació del que significa ser gran avui en dia. No cal tractar la tercera edat com si no tinguessin enteniment, són vells, però no són idiotes", diu Gràcia.

Els sis protagonistes de Forever young tenen a l'esquena un segle de vida i un passat musical. Són una parella d'artistes urbans, el compositor de l'himne del Barça del 2024, una activista que va guanyar el Festival d'Eurovisió del 2035, un músic de la banda de comiat de Miguel Ríos i un artista de La Fura dels Baus. Els interpreten Llorenç González, Marc Pujol, Lucía Torres, Rai Borrell, Irene Jódar i Marc García. Són actors joves caracteritzats i vestits de vells perquè "es tracta d'un muntatge exigent, que requereix molta energia", assenyala Mir, i Sans afegeix que "se'ls demana que interpretin gent molt vella amb versemblança”. Al costat dels sis residents, Mercè Martínez encarna una infermera que és alhora enginyera aeronàutica i a qui no l'acaba d'apassionar la feina a la residència.

Mentre passen les hores, els residents aprofiten per recordar totes les experiències boniques que la música els ha donat. En una sala amb un piano i les cendres de Pepe Rubianes, els personatges interpreten cançons dels anys 60, 70 i 80 com I love rock'n'roll, You can leave your hat on, I will survive, Colours i Hotel California. Els artistes catalans també treuen el cap al repertori amb Paraules d'amor i Qualsevol nit pot sortir el sol, mentre que els castellans hi apareixen amb Vivir así i Dime que me quieres. El muntatge, de fet, combina el català i el castellà en una "comunió absoluta", assegura Mir.

Un espectacle molt gestual

El Tricicle va descobrir Forever young –que està escrit pel dramaturg suís Erik Gedeon i s'ha representat arreu d'Europa– durant una gira d'un dels seus espectacles a Oslo (Noruega). "No enteníem el text, però vam veure que era un espectacle gestual molt proper al que fèiem nosaltres i per això vam decidir adaptar-lo", explica Mir. A banda de canviar part del repertori per apropar-lo a Catalunya, també han incorporat alguns instruments: els intèrprets toquen el clarinet, el violí, el piano i la guitarra i fan percussió. "No té una gran orquestra, però de seguida te n'oblides, hi entres i en gaudeixes com si fos un gran musical", diu Sans.

Amb Forever young, El Tricicle al complet torna als teatres, però es queda a les bambolines. La companyia va acomiadar-se del tot dels escenaris l'any passat i els seus membres van impulsar projectes per separat. Aleshores ja van explicar, però, que seguirien produint i dirigint muntatges junts. Forever young és el primer d'aquesta nova etapa i ja té un camí traçat, perquè després de Barcelona viatjarà a Madrid i a València. "Esperem que volti tant com ho va fer la primera versió", avança Mir.

stats