Òpera

Talent català: la Fundació Òpera Catalunya viatja a Estònia

És la companyia convidada al Festival d'Òpera de Saaremaa 2024

2 min
Una imatge de la producció de la Fundació Òpera Catalunya de l'òpera 'Manon Lescaut'

BarcelonaLa Fundació Òpera Catalunya (FOC) complirà al juliol el somni de cinc nits d’estiu a Estònia. El Festival d’Òpera de Saaremaa ha triat la FOC com a companyia convidada. El repte no és menor: haurà de fer “cinc espectacles en cinc dies” i desplaçar-hi “unes 150 persones”, tal com explica Oscar Lanuza, director general de la companyia impulsada pels Amics de l’Òpera de Sabadell i l’Orquestra Simfònica del Vallès. Del 22 al 27 de juliol oferiran dues òperes de Puccini, Manon Lescaut i Tosca; una de Verdi, Il trovatore; una gala lírica, i un espectacle de ballet a propòsit de Carmen. Per a la FOC, que manté una temporada itinerant a Catalunya, “la funció principal no és sortir fora”, perquè treballa fonamentalment per al públic català, però actuar a Estònia és “una gran fita”. “Implica un reconeixement i una confiança a la feina ben feta”, assegura Lanuza.

El Festival de Saaremaa convida cada any una companyia o un teatre d’òpera capaç de moure diferents produccions, com la FOC. “Estem avesats a fer ruta”, recorda Lanuza. Per exemple, el 17 d’abril arrencaran a La Faràndula de Sabadell les representacions de Turandot, que fins al 10 de maig es podrà veure també a Tarragona, Barcelona, Vic, Manresa, Sant Cugat del Vallès, Granollers, Viladecans, Reus i Girona. “És cert que estem avesats a portar les produccions a diferents teatres, però un repte de les dimensions del viatge a Estònia encara no l’havíem entomat”, admet. En qualsevol cas, la idiosincràsia de la FOC s’adiu perfectament amb el que demana el Festival de Saaremaa a les companyies convidades, que un cop allà es troben amb un gran auditori estiuenc per a 2.000 persones, “semblant al del Festival de Peralada però cobert”, perquè les condicions meteorològiques estonianes al juliol no són com les de l’Empordà a l’agost.

La tria dels espectacles està feta amb criteri artístic i responsabilitat. Manon Lescaut és el muntatge que acaben de fer a la temporada del circuit d’Òpera Catalunya, Il trovatore el van fer la temporada passada i Tosca és una reposició que recuperaran el 2024-2025. Pel que fa a “la versió lliure” de Carmen, és un espectacle de nova creació amb el Ballet Flamenc de Barcelona que també portaran a una altra ciutat estoniana, Tartu, que aquest any és una de les ciutats europees de la cultura. Finalment, la gala lírica combinarà veus catalanes i estonianes amb un repertori amb “grans èxits internacionals” i “obres catalanes”.

El viatge a Saaremaa conforma també el bon moment de la FOC i la constància amb què dona suport a cantants joves. Només cal recordar els noms que han passat per la FOC en els últims anys: Carles Pachón, Sara Blanch, Serena Sáenz... “Som com la pedrera de l’òpera”, diu Lanuza.

stats