L’ESCANDALL
Cultura 20/09/2019

Simfònica, Studium, òpera…

La Simfònica de les Illes Balears inicia la seva trentena singladura

J. A. Mendiola
3 min
Simfònica, Studium, òpera…

Simfònica: Auditòrium/Manacor.- La Simfònica de les Illes Balears inicia la seva trentena singladura, amb Pablo Mielgo al timó d’una nau que va creixent amb uns resultats que li reporten categoria i respecte més enllà de les Illes. Per això venen els artistes que venen i ocupen el capdavant de la programació, exigint, naturalment, un mínim de garanties. Per a l’ocasió no trobam noms de ressò mediàtic més enllà de la música, però no és menys cert que la nòmina de solistes i directors per celebrar la tercera dècada d’existència de la formació és d’un nivell superior. Són quinze els concerts de la temporada, a més de la seva presència a la 34a Temporada d’Òpera del teatre Principal, els de Nadal i un concert d’aniversari amb què inicien el recorregut. La mezzosoprano María José Montiel oficiarà la commemoració amb un recital que dirigirà el titular de la Simfònica i en el qual podrem escoltar des d’Eduard Toldrà fins a Camille Saint-Saëns, passant per Miquel Marquès i Georges Bizet. Per finalitzar, la Simfonia núm. 3 de Felix Mendelsshohn-Bartholdy. En els quinze concerts de la temporada la varietat també està assegurada, sempre dins les normes clàssiques. Tres violinistes, Frank Peter Zimmermann, Alina Pogostkina i Arabella Steinbader; quatre pianistes, Gerard Oppitz, Sunwook Kim, Nikolai Lugansky i Dmitry Masleev; dues trompetes, la de Timur Martynov i la de Manuel Blanco; un oboè, tocat per Carlos Fortea; un violoncel, el d’Emmanuel Bleuse, aquests dos darrers components de la Simfònica, de contrastada categoria i reconegut mereixement. Pel que fa a la Coral Universitat de les Illes Balears, de Joan Company, hi serà present en dues ocasions, obres majúscules i de gran dificultat, que ja han demostrat en anteriors ocasions que poden assolir amb la feina ben feta que els caracteritza. Parlam de La creació, de Haydn i Un rèquiem alemany, de Brahms. Fins a set la llista de directors convidats, en què trobam Vladimir Fedoséyev, Marcus Bosch, Pierre Bleuse, que dirigirà el germà al violoncel, Jonathan Cohen, Leonard Slatkin, Joji Hattori, i el sempre immens Leolpold Hager. Fins a vint són els compositors que configuren la relació del curs que ve. Beethoven hi surt fins a cinc cops, Txaikovski, Xostakóvitx, Brahms i Haydn ho faran en dues ocasions, mentre que la resta s’haurà de conformar amb una. Entre ells, una estrena nostrada, La festa, d’Antoni Parera Fons, qui, com és sabut, no atura, i ja un cop acabada la música per a l’òpera dedicada a l’Arxiduc, està ja amb una altra, també amb nom propi. Fins aquí puc llegir. Dels quinze concerts de què podrem gaudir a l’Auditòrium el corresponent dijous, vuit es traslladaran a Manacor el divendres següent.

Studium Aureum.- Nova temporada a l’Auditori del Conservatori, amb Studium Aureum i Carles Ponseti al capdavant. Vuit concerts conformen la programació, que tindrà lloc al cau habitual i que no canvia el seu tarannà de sempre, entre docent i divulgador, però en qualsevol cas ben seleccionat i dins la possibilitats de la formació. Obriran amb Vivaldi, interpretat amb instruments d’època, i les seves famoses Quatre estacions. Arvo Pärt tampoc no hi podia faltar i, per tant, li dediquen el tercer capítol al segon concert. Naturalment Bach, també amb instruments d’època, Pergolesi i l’ Stabat Mater ; Haydn, Schubert i Beethoven junts per explicar el pas del classicisme al romanticisme; Pachelbel i la Sibil·la per a Nadal; Mahler, Barber i Britten i les seves Perles infreqüents. Com a colofó, per celebrar els cent concerts del grup, la Missa en Do major op. 86, de l’omnipresent Ludwig van Beethoven.

Teatre Principal.- Per a la 34a Temporada d’Òpera del teatre Principal, Bizet, Donizetti i Mozart, amb Carmen, Lucia Lammermoor i La flauta Màgica. La Carmen és la de Bieito, que ja fa anys que no atura de rodolar pels millors teatres del món, amb Annalisa Stroppa i Andeka Gorrotxategi com a protagonistes, acompanyats per un bon nombre de cantants mallorquins, com Pablo López, Marga Cloquell o Tomeu Bibiloni. Lucia és una producció del Teatro Colón de Buenos Aires, l’Ópera de Tenerife i l’Ópera de Oviedo, amb Rut Iniesta i Damián del Castillo. Pel que fa La flauta màgica, el repartiment i la producció està en procés i esper que progrés.

Ca’n Bonico.- A ses Salines, tres concerts de nivell superior. Diumenge passat el trio Odyssea oferí el primer concert amb Nina Heidenreich al violí, Miriam Picker al piano i Emmanuel Bleuse, al violoncel. Extraordinari. De Haydn, el Klavier Trio núm. 39 ; de Rachmaninov, el Trio Elegiaque núm. 1, i de Mendelssohn-Bartholdy, el Piano Trio núm. 1. Tot un calidoscopi de gèneres que provaren la versatilitat, la força, la dolçor i el color dels tres components. Francisco Fullana serà l’encarregat d’oferir el segon concert i Dora Deliyska, al piano, el tercer.

stats