Cinema

Ridley Scott: "Només hi ha una persona de qui s'hagi escrit més que de Napoleó, i és Crist"

El cineasta britànic estrena un ambiciós 'biopic' sobre l'emperador francès protagonitzat per Joaquin Phoenix

4 min
Joaquin Phoenix i Ridley Scott assisteixen a l'estrena de la pel·lícula "Napoleó" a Londres.

Madrid"França, exèrcit i Josefina". Són les tres obsessions de l'emperador Napoleó Bonaparte que relata la nova pel·lícula de Ridley Scott, que s'estrena aquest divendres 24 de novembre. El director britànic, de 86 anys, responsable de films com Alien (1979), Blade Runner (1982), Thelma & Louise (1991) i Gladiator (2000), entoma una empresa ambiciosa, el somni que Stanley Kubrick mai va poder complir: portar al cinema la biografia d'un personatge històric amb una bibliografia extensíssima i a qui el cineasta Abel Gance va dedicar una aclaparadora epopeia fílmica el 1927.

Aquest dilluns, en una entrevista amb diversos mitjans en la presentació del biopic a Madrid, Scott ha tret importància al desafiament. Sosté que "tot el que val la pena ha de ser un repte": "Només estic pensant en el pròxim embolic en el qual em puc ficar". Deu mesos després d'acabar el rodatge de Napoleon, protagonitzada per Joaquin Phoenix, el director ja està a més de mig rodatge de la segona part de Gladiator. Phoenix va ser coprotagonista de la primera i, 23 anys després, han tornat a col·laborar canviant la violència de la Roma imperial per la de la França revolucionària i també imperial dels segles XVIII i XIX.

Una imatge de la pel·lícula 'Napoleon' de Ridley Scott.

La pel·lícula comença amb la Revolució Francesa al París del 1789 i té com a punt final la mort de Napoleó a l'illa de Santa Helena el 1821. Explica l'ascens de qui, segons Scott, "probablement és el líder més important de la història de qualsevol nacionalitat, cultura o credo". El director britànic afirma que ha volgut fer un "estudi de caràcter" per al qual admet que s'ha pres llicències. "Crec que només hi ha una persona de qui se n'hagi escrit més, i és Crist", argumenta. Amb tants llibres dedicats al dirigent francès, "hi ha una enorme quantitat d'especulació". Algunes de les crítiques que ja ha començat a rebre el film són per la inexactitud històrica d'alguns episodis, en particular en diverses de les espectaculars escenes de batalles que conté, rodades amb una ingent quantitat d'extres.

Vanessa Kirby i Joaquin Phoenix a la pel·lícula 'Napoleon', de Ridley Scott.

La Josefina de Vanessa Kirby

Ara bé, la faceta d'estrateg militar de Napoleó no ha estat la que més interès ha suscitat en Scott. De fet, dels tres elements que vertebren la vida de l'emperador, és a Josefina, la seva dona durant 13 anys, a qui més preponderància dona. Més que en la bibliografia, el director es va centrar en les cartes que s'intercanviava la parella i que evidencien una relació tortuosa, intensa i més apassionada per part d'ell que d'ella. La interpreta Vanessa Kirby, que es va incorporar al rodatge només dos mesos abans en substitució de Jodie Comer. "Em va impressionar molt", diu Phoenix sobre la seva companya de repartiment, també en una conversa amb els mitjans a Madrid. "Quan ens vam trobar, li vaig dir: «Vull que em sorprenguis». I ella em va respondre que volia el mateix de mi i que podia fer-li el que volgués. Ha sigut un procés interessant; ens hem sentit molt units, com si fóssim ella i jo contra el món", explica l'actor.

Phoenix confessa que no sabia gaire cosa de Napoleó abans de comprometre's amb la pel·lícula, i diu que tenia clar que no volia que fos "un drama d'època". "Havíem de buscar coses que semblessin úniques" a través de l'exploració d'aquest vincle, va dir a Kirby. També ha ajudat a la frescor el fet que Scott els hagi permès improvisar i seguir el seu "instint". "Filmo amb almenys quatre càmeres. Això dona llibertat als actors", resumeix Scott.

Al film es veu un Napoleó profundament lligat a Josefina. "De les cartes es desprèn la seva vulnerabilitat davant d'aquesta dona. Són d'una sexualitat i emoció gairebé juvenil. La seva passió era gairebé unidireccional. Cap al final, ella ni obria algunes de les cartes", apunta Scott. Les paraules que Napoleó li dedica es converteixen en una veu en off que l'acompanya a través de les campanyes d'Egipte o Rússia i també a l'exili. El seu declivi, amb la decisió de continuar envaint el continent en ple hivern, coincideix amb la decisió de divorciar-se d'ella, quan constata que no pot donar-li un hereu. "Tenia aquest desig energètic de posseir", que l'acaba ensorrant, constata l'actor que l'encarna.

El "judici erroni" d'Apple TV+

D'entrada, Napoleon no s'havia d'estrenar en cinemes sinó exclusivament a Apple TV+. Scott celebra la rectificació després d'un "judici erroni" inicial: "Era un projecte massa gran per limitar-lo a la plataforma. Es creuen que són déus", diu el director, que acaba amb un al·legat contra els telèfons mòbils. "No els doneu als vostres fills", aconsella. Amb la sensació d'estar ja una mica de tornada al final d'una llarga carrera que no li ha valgut l'Òscar al millor director, afirma sobre la possibilitat d'optar a premis: "M'és igual. L'única crítica que compta és la d'un mateix".

stats