ARTESANIA
Cultura 21/06/2019

El patrimoni marítim que amaguen les coves de Bellver

L’Associació d’Amics del Museu Marítim fa vint anys que recull barques tradicionals, que ara es comencen a restaurar

Elena Navarro
3 min
El patrimoni marítim que amaguen les coves de Bellver

PalmaLa barca més antiga que hi ha a les coves de Bellver es diu Boy i és un bot cobertat construït a Portocolom pel mestre d’aixa Joan Creus l’any 1931. És una de la vintenta d’embarcacions tradicionals que els voluntaris de l’Associació d’Amics del Museu Marítim ha recuperat durant els darrers vint anys arreu de Mallorca. Primer, dipositant-les en una granja de porcs que els cedien a Portocolom; uns anys més tard, aquí, a Bellver, en un espai picat a mà el segle XIV per extreure el marès per fer el castell.

La cova té més de 30.000 metres quadrats, més de 60 metres de profunditat i diverses plantes i camins que semblen no tenir final. A la primera planta és on hi ha les barques i està a les fosques perquè la humitat ha duit problemes amb l’electricitat. A cada pedra hi ha la marca de l’instrument que la va perforar, de manera que l’espai és una mar de marès esgarrapat. A dins: gussis, pasteres, llaüts, llanxetes felanitxeres. La imatge d’una illa ja difícil de trobar. La majoria de les barques són de pesca, però Manuela és una excepció. És la segona més antiga de les que hi ha dins la cova (1934) i la primera que va entrar al club nàutic de Palma, l’any 1948. Manuela és un llaüt que pertanyia a la família Besalduch -que la cedí a l’associació-, construïda pel mestre d’aixa Toni Ferrer Garcia per 650 pessetes.

El silenci fa que cada moviment se senti com si hi hagués un altaveu; els 18 graus -que hi són tot l’any- fan sortir el baf de la boca a cada paraula i, explica Manuel Gómez, conservar millor les barques. Gómez és un dels voluntaris dels Amics del Museu Marítim. “A final dels anys 90 ens vàrem adonar que el desballestament de barques tradicionals era massiu per la Llei de pesca de la Comissió Europea, que donava subvencions per millorar la flota, però havies de desballestar l’antiga barca”, explica. Ells varen iniciar, llavors, una recol·lecció de firmes amb els catalans i els bascos perquè es modificàs la llei i s’estipulàs que en lloc de desmantellar-la es pogués donar a una associació sense ànim de lucre que es comprometia a no utilitzar-la per a la pesca. Ho varen aconseguir. “Hem aconseguit fer una bona recol·lecció, però, així i tot, n’hem perdut moltes”, lamenta Gómez.

Les primeres barques al museu

Ara, dues de les barques que es guardaven a Bellver ja han viatjat al centre Ses Voltes, la seu del Museu Marítim a Palma. “Aquest és el primer pas per començar a crear el discurs museogràfic del museu”, diu Albert Forés, director del museu. De totes les que hi ha a Bellver, n’avaluaran l’estat i decidiran quines s’exposaran a Ses Voltes o si es poden dur al parc de la Mar. Les que estiguin molt malmeses serviran per treure les plantilles. Una altra acció emmarcada en el projecte serà fer un mapeig de les barques existents actualment a l’illa a partir de l’inventari que està fent la Unitat de Patrimoni Marítim del Consell de Mallorca. “Cal fer-ho d’una manera gràfica i més accessible”, explica Forés. Els mestres d’aixa ja han començat a treballar a Ses Voltes i, cada divendres, ho faran davant els visitants que vulguin observar l’art d’uns dels oficis més antics i arrelats de Mallorca.

stats