Inca es prepara per convertir-se en capital del còmic
L’edifici de Cas Metge Cifre, seu del futur museu, obrirà les portes en el marc de la devuitena edició del Còmic Nostrum
Palma“Ara en mostram el tràiler i, si tot va bé, aviat podrem estrenar la pel·lícula”. Així resumeix el col·leccionista Jaume Vaquer l’exposició Grans clàssics del còmic, que es podrà visitar a partir del divendres 28 de novembre a Cas Metge Cifre, a Inca, amb motiu de la nova edició del festival Còmic Nostrum. Es tracta de la primera mostra que acollirà la seu del futur Museu del Còmic, un projecte que el mes de maig passat començava el seu camí amb la signatura d’un conveni entre el Clúster del Còmic, l’Ajuntament d’Inca i Caixa Colonya Pollença, propietaris de l’edifici destinat a acollir el primer museu públic dedicat al còmic de tot l’Estat.
Fonts del Consistori confirmen que en aquests moments s’està treballant en el projecte bàsic de reforma i adequació de l’edifici, a partir del qual es podrà determinar la inversió necessària i el calendari per a la seva posada en marxa, i afegeixen que el Ministeri de Cultura s’ha mostrat interessat en el projecte. Ara bé, abans d’iniciar les obres n’han volgut oferir un primer tast. “Només s’obrirà una petita part de la planta baixa per exposar una petita mostra de la col·lecció”, assegura Jaume Vaquer, “però pensam que servirà per demostrar tot el potencial que té el futur Museu del Còmic”.
Pioners i referents
Era a principis dels anys 90 quan aquest farmacèutic mallorquí, llavors un estudiant de Farmàcia que vivia a Barcelona, va començar l’extensa col·lecció que avui dia inclou més de 1.500 originals i 70.000 tebeos i que es convertirà en la pedra angular del museu. “A ca nostra estan molt bé, totes aquestes obres, però jo les he cedit en nombroses ocasions, per a exposicions tant aquí com a fora, i sempre havia pensat que valia la pena tenir un lloc on compartir-les de manera permanent, on la gent pogués venir a descobrir la història del còmic i dels seus dibuixants, i estic molt content d’haver-ho aconseguit després de molts intents i molts anys de converses amb diferents institucions. L’Ajuntament d’Inca hi està molt implicat, i s’agraeix”, comparteix Vaquer. Bona mostra d’això és el fet que, després de 18 anys, s’hagi decidit traslladar a la capital del Raiguer el gruix de la programació de Còmic Nostrum, el ja històric festival que inicialment organitzava l’Associació d’Amics i Víctimes del Còmic, precedent del Clúster, i que s’ha convertit en un esdeveniment essencial al calendari cultural mallorquí. “És un projecte ambiciós, que vol convertir Inca en capital del còmic”, asseguren fonts del Clúster.
A l’exposició que s’inaugura a finals de novembre, i que estarà oberta fins a principis de gener, es podrà gaudir d’una petita mostra de tot allò que té per oferir la col·lecció de Vaquer. En total s’hi exposaran unes quaranta peces que inclouen una de les primeres pàgines de Mortadelo y Filemón i originals d’El príncipe valiente, Superlópez i Mafalda, entre molts altres, com també una pàgina de Batman, obra de l’històric dibuixant Neal Adams. Així i tot, per a Vaquer hi ha dues obres que poden eclipsar tota la resta. “D’una banda, hi haurà un Little Nemo, de Winsor McCay”, exposa amb entusiasme el col·leccionista, “que va ser un dels pioners del món del còmic i de qui no és gens fàcil aconseguir originals en bon estat. La peça que mostrarem té més de cent anys i és absolutament brillant”, assenyala i afegeix que, per als més entesos, l’altra joia de l’exposició serà una portada de ‘Mundo Mutante’, de Richard Corben. “Tot i que durant els 70 i els 80 era una mica ‘underground’ als Estats Units, tot d’una es va convertir en tot un referent a Espanya. I a l’exposició hi haurà una de les portades més representatives de la seva obra, perquè s’hi poden valorar els colors tan especials, tan inimitables, que emprava ell”.
Tanmateix, entre els centenars d’originals que ha anat adquirint al llarg d’aquests més de trenta anys hi figuren altres exemplars històrics que el col·leccionista es reserva per a la inauguració del futur museu. “Per exemple, tenc un Flash Gordon d’Alex Raymond, que en va ser el creador, o una tira de la sèrie Sky Masters, dibuixada per Jack Kirby, que és un dels noms més importants del còmic nord-americà, creador d’Els Quatre fantàstics, Thor i X-Men, entre molts altres”, assegura. Per a Vaquer, observar un d’aquests originals serveix tant per apreciar els trets identificatius de cadascun dels dibuixants, com per conèixer i aprofundir en la història i la transcendència del món del còmic. “Un original et permet veure l’agilitat, la lleugeresa, la netedat… Les tècniques i els processos dels dibuixants, bàsicament, però també és cert que et parlen del context i de l’evolució del gènere amb coses com la mida: tots els de la postguerra espanyola són petits perquè hi havia escassetat de paper, així que els dibuixants sabien que els havia de retre”.
En aquest sentit, Vaquer reconeix que de cada vegada és més difícil aconseguir originals i que una col·lecció com la seva no hauria estat possible avui dia. “D’una banda, els dibuixants actuals gairebé no en produeixen, ja que la majoria treballen en digital i, de l’altra, l’entrada de fons d’inversió en la compravenda a partir de la crisi del 2008 en va disparar tots els preus. Per exemple, jo sé que mai tindré un original de Tintín, tot i que m’encantaria, perquè n’hi ha pocs al mercat i costen centenars de milers d’euros. Ara, de fet, s’ha de subhastar el primer Superman i el càlcul és que assolirà els 5 milions de preu de venda. Contra això no s’hi pot fer res”, lamenta.
En tot cas, més enllà de l’extensa col·lecció d’aquest apassionat del món del còmic, la idea és que el futur museu sigui també un punt de trobada per a professionals i aficionats, aprofitant la fortalesa del sector a les Balears, amb un gran nombre de dibuixants reconeguts a escala estatal i internacional, des de Max a Bartomeu Seguí, passant per Pere Joan, Guillem March i Paco Díaz. “El treball conjunt amb el Clúster de Còmic i Nous Mèdia garanteix un projecte sòlid, amb continguts especialitzats i una àmplia xarxa de col·laboracions a escala estatal i internacional”, assegura Andreu Caballero, delegat d’Urbanisme, Habitatge, Mobilitat, Museus i Conservatori de l’Ajuntament d’Inca.