Música

'La gata perduda' del Raval visita altres barris amb èxit

El Cor Canta estrena la suite d’Arnau Tordera a L'Auditori

Arnau Tordera, Albert Torrebella, l'Original Soundtrack Orchestra i el Cor Canta a L'Auditori.
22/02/2025
2 min

BarcelonaL’entusiasme s’ha escampat aquest dissabte per L’Auditori de Barcelona durant i després de l’estrena de la suite per a cor i orquestra de La gata perduda, l’òpera d’Arnau Tordera amb llibret de Victoria Szpunberg. Més d’un centenar de cantaires del Cor Canta, els músics de l’Original Soundtrack Orchestra (OSTO) i els cinc cantants solistes estaven exultants rebent l’ovació del públic, que gairebé omplia L’Auditori, tercera parada d’una gira que ha passat per Vic i Tarragona i que el 2 de març es tancarà a Manresa. Era el bis, i sonava Som del Raval, l’himne del barri, un dels moments més emocionants de l'obra.

Cal aplaudir la iniciativa de donar continuïtat via suite a l’òpera que va produir el Liceu i de la qual només es van fer dues representacions l’octubre del 2022. La proposta del Cor Canta era prou ambiciosa, i Arnau Tordera la va entomar de bon grat. El resultat és una peça d’uns trenta minuts que lliga diferents fragments de l’òpera, els més representatius musicalment. A més a més, David Pintó ha dissenyat una posada en escena amb pocs elements molt ben triats que fan servir els cantaires (ulleres de sol, gorres, màscares) i amb la complicitat dels cantants Joan Mas, Albert Cabero, Anna Campmany i Mar Esteve, que han assumit un paper molt actiu i divertit escènicament.

Sota la direcció d’Elisenda Carrasco, la gata ha caminat fresca i elegant, esperonada per l’experiència vital dels cantaires i la joventut dels músics i els solistes. Uns i altres han transmès la sensació d’estar gaudint de valent mentre anaven interpretant aquesta música que vol “reivindicar la força de la cultura en la transformació social i la persistència de la gent en la lluita contra l’especulació i els interessos i els capricis del poder”, tal com ha dit el director Jordi Lluch, que ha dedicat el concert a Viqui Molins, la monja del carrer que va impulsar l’hospital de campanya de Santa Anna i que va morir fa uns dies.

La suite de La gata perduda ha ocupat la segona part d’un concert dedicat íntegrament a obres d’Arnau Tordera que s’ha completat amb dues estrenes més. La primera, el concert per a guitarra elèctrica Passeig musical per la C-17. El mateix Tordera ha tocat la guitarra en una composició rítmica i melòdicament “molt americana”, tal com molt bé ha comentat un espectador. Dirigit per Albert Torrebella, en aquest passeig simfònic per la carretera han sonat clàxons, xiulets i sintonies radiofòniques, i l’orquestra ha reproduït el brogit de la circulació amb l’esperit juganer d’una banda sonora d’una pel·lícula de Jacques Tati. Després, Jordi Lluch ha dirigit El poble, una composició per a cor i orquestra a partir de dos poemes de Miquel Martí i Pol, i en què Tordera ha sigut una de les veus solistes.

El Cor Canta, l'Original Soundtrack Orchestra, Arnau Tordera, Mar Esteve, Anna Campmany i Albert Cabero interpretant 'El poble' a L'Auditori.
Un miler d'esquelles il·luminades a L'Auditori

Tothom que entri a L'Auditori fins al 14 de juny hi trobarà un miler d'esquelles que pengen del sostre del Foyer de la sala 1. Formen part de la instal·lació sonora 'Esquellòrium', de Núria Andorrà. En aquest encàrrec del Museu de la Música, l'artista lleidatana treballa amb esquelles provinents de set ramats diferents d'arreu de Catalunya, donades o prestades pels pastors. "Cada esquella sona diferent", explica l'artista, interessada no només en la musicalitat, sinó també en l'art decoratiu de les esquelles, la noció simbòlica de protecció que se'ls associa, i el so en constant moviment, i l'univers de la pagesia en general.

La instal·lació sonora 'Esquellòrium', de Núria Andorrà, a L'Auditori
stats