Publicitat
Publicitat

Art

El fragment del retaule major del monestir de Sixena serà enviat en dipòsit al Museu de Saragossa

La decisió no atribueix cap titularitat a la peça, que fins ara era a la casa de subhastes Balclis

El fragment del retaule major del monestir aragonès de Santa Maria de Sixena que havia de subhastar la casa Balclis el maig passat s'enviarà en dipòsit al Museu de Saragossa fins que finalitzi la causa judicial. Així ho ha fixat el jutjat d'instrucció número 6 de Barcelona, que no atribueix cap titularitat a la peça. La taula va ser retirada de subhasta per una denúncia de l'advocat de l'Ajuntament de Vilanova de Sixena, Jorge Español, que al·legava que era falsa i que no pertanyia al Mestre de Sixena, per la qual cosa no formaria part del conjunt datat a principis del segle XVI.

La casa Balclis retira el fragment del retaule major de Sixena que havia de subhastar

Per contra, la casa Balclis sempre va sostenir que disposava de tota la documentació per demostrar que la taula era autèntica i que hi havia experts que ho acreditaven. Segons la providència, si els tècnics del museu aragonès consideren que cal rehabilitar la taula -coberta parcialment per una pintada posterior del segle XX per fer-la més comercial pel gust de l'època- amb l'objectiu de garantir-ne la conservació, s'haurà de fer prèvia autorització del jutjat.

El jutge es basa en un informe de la fiscalia en el qual s'aconsella custodiar la peça en algun centre dotat de les "degudes" condicions d'il·luminació, humitat o temperatura, donada la seva antiguitat i fragilitat. Adverteix el ministeri públic que en la causa, que enfronta el govern d'Aragó i l'Ajuntament de Sixena amb la família Carandini, actual posseïdora de la taula, no hi consta cap títol que acrediti la propietat de l'obra. Descarta, a més, la petició de la família que la peça sigui conservada a la galeria de subhastes fins a la resolució del litigi i recomana que sigui traslladada a Saragossa, en virtut del que sol·licita la part aragonesa.

"La sala Balclis -destaca el fiscal- no sembla el lloc més idoni per a l'estada de l'obra, ja que de les fotos es desprèn que la peça es troba en una sala de reunions, recolzada en una paret, i que no té les condicions adequades de temperatura i humitat necessàries per a la conservació i evitació de possibles danys i desperfectes, per mínims que siguin, de la pintura". Considera que "el més lògic" és el trasllat de la taula al Museu de Saragossa per a la seva conservació fins al final de la causa en qualitat de dipòsit, sempre a disposició del jutjat instructor.

Un pintor anònim, anomenat pels historiadors Mestre de Sixena en homenatge a la seva principal obra coneguda, va realitzar una trentena de taules que componien el retaule major del Reial Monestir de Santa Maria de Sixena. La que s'havia de subhastar a Balclis es defensava que era autèntica i representava la presentació de Jesús al temple. Una fotografia constatava que era des del 1956 a l'Institut Ametller de Barcelona i que pertany a la col·lecció del Comte de Torroella de Montgrí, segons la casa de subhastes.

Segons Balclis, l'obra original es conserva íntegrament, tot i que està coberta parcialment per una capa de repintades. És per això que en recomanen una neteja meticulosa, que no es podrà fer, segons el document del jutjat, sense la seva autorització prèvia.

Els llibres que ens fan grans
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF