Exposicions
Cultura 03/11/2022

Les flors de l'artista Anglada-Camarasa ompliran el CaixaForum de Palma

L'exposició està dividida en tres àmbits que repassen les diferents etapes de l'artista que es va instal·lar a Mallorca

ARA Balears
2 min
La neta de l’artista i assessora de la mostra, Sílvia Pizarro, i la comissària de l’exposició, Arola Valls, visitant la mostra 'El jardí d’Anglada-Camarasa'.

PalmaL'exposició El jardí d'Anglada-Camarasa del CaixaForum de Palma convidarà els visitants a endinsar-se en el món floral de l'artista, amb una retrospectiva de la seva obra que restarà oberta des d'aquest dijous fins al 25 d'agost de 2024, per reivindicar la seva figura, que durant uns anys va fixar la seva residència a Mallorca.

A l'acte de presentació hi han acudit la cap de Continguts d'Exposicions d'Art de la Fundació 'la Caixa', Carla Tarruella; la directora de CaixaForum Palma, Margarita Pérez Villegas; la comissària de l'exposició, Arola Valls, i la neta de l'artista i assessora de la mostra, Sílvia Pizarro, segons ha informat la fundació en un comunicat.

Dins de la seva programació, la Fundació La Caixa presta una atenció especial a l'art dels segles XIX-XX amb l'objectiu de promoure i divulgar el coneixement sobre una època clau per entendre la sensibilitat contemporània. Aquesta vegada, l'espai permanent dedicat a Anglada-Camarasa es transforma i s'amplia per acollir una mirada "inèdita sobre un tema recurrent en l'obra de l'artista barcelonès establert a Mallorca: les flors".

El projecte expositiu pren com a punt de partida el jardí d'El Pinaret del Port de Pollença i, per això, recrea una museografia especial acompanyada d'una gespa artificial per facilitar la immersió en l'univers botànic de l'artista, que va consolidar la seva carrera artística a París. L'any 1926, Hermen Anglada-Camarasa va comprar una parcel·la a la localitat mallorquina del Port de Pollença per construir-hi la finca El Pinaret, un terreny que va enjardinar i al qual fins i tot va fer portar flors exòtiques d'altres països.

Al seu jardí hi va plantar arbres fruiters i xiprers ornamentals, i després hi va cultivar dàlies, hortènsies i una gran varietat de roses, entre altres flors. La dedicació d'Anglada-Camarasa al cultiu i cura de les flors li va permetre estudiar-les en profunditat. De fet, l'interès per la flora que el pintor ja havia demostrat en etapes anteriors, en què les protagonistes dels seus olis apareixien acompanyades d'elements florals, es va convertir en una autèntica passió per la jardineria que el va dur a deixar la pintura en segon terme durant els primers anys de la dècada del 1930.

L'exposició proposa, a través d'una selecció d'olis, dibuixos, fotografies, estampes i objectes de la Col·lecció Hermen Anglada-Camarasa, un recorregut per tres àmbits que tracen l'interès creixent de l'artista pels elements florals. El primer du com a títol Del jardí al llenç, que comença amb l'arribada d'Anglada-Camarasa a Mallorca, on es va instal·lar en esclatar la Primera Guerra Mundial.

El següent porta el nom d'Escenaris florals, amb la consolidació de la trajectòria i la projecció internacional de l'artista. El darrer s'ha identificat com a Complements de la identitat, que suggereix una aproximació a la utilització de la flor com a element ornamental en la vestimenta.

stats