29/01/2021

Els camins del quartet de corda

2 min
El Quartet Gerhard al Palau de la Música en una imatge d'arxiu.

Quartet Gerhard

Palau de la Música, 28 de gener de 2021

Programa suggerent, el que va acollir el Petit Palau dijous a la nit amb un Quartet Gerhard en estat de gràcia i amb els seus quatre membres (Lluís Castán, Judit Bardolet, Miquel Jordà i Jesús Miralles) entregats a una mateixa causa: la redescoberta dels viaranys del quartet de corda des de la forma clàssica (Mozart) fins a la contemporània (Humet), passant per l'especulació del primer romanticisme (Beethoven).

La gràcia i la transparència del Quartet KV 464 de Mozart (el cinquè dels sis dedicats a "papà" Haydn) va fluir sense problemes, sobretot a partir d'un andante sinuós i sense amaneraments, abans de la precisió rítmica que els Gerhard van imposar a la fuga amb què culmina l'allegro non troppo conclusiu.

El mateix podem dir del tercer dels quartets de la sèrie Razumovski de Beethoven: la nítida pulsació, el fraseig pulcre i l'energia de passatges fugats a l'allegro molto conclusiu van confirmar el que ja sabíem: el Quartet Gerhard és un dels nostres millors ambaixadors musicals en matèria de cambra i està cridat a fer grans coses. Ens podem sentir ben orgullosos amb formacions com aquesta que, com el Quartet Casals i el Trio Kandinsky, dignifiquen la nostra migrada vida cultural.

La peça central de la vetllada presentava un innegable interès: el Quartet núm. 2 I fa l'aire visible de Ramon Humet. És una peça complexa, intensa i que –com diu Albert Ferrer Flamarich al programa de mà– val la pena escoltar a les fosques. I m'atreviria a afegir que amb els ulls tancats: és així com es poden copsar les textures, els harmònics i fins i tot els silencis d'aquesta peça especulativa, abstracta i sensual del compositor barceloní. Una obra difícil d'executar i que el Quartet Gerhard va interpretar amb el llistó de l'excel·lència ben alt. El resultat va ser l'esperat davant una formació de cambra com aquesta. I m'atreviria a dir que la proposta va quallar en un públic que omplia (en un 50% i d'acord amb la normativa pandèmica) el Petit Palau. Davant de temps convulsos, calen obres que ens continuïn recordant que els viaranys de la música no tenen final i que els camins de formes com el quartet segueixen un itinerari que no s'atura. Per sort.

stats