Decadència

La caiguda de Scooter Braun, el gran mànager d'artistes

Demi Lovato, Idina Menzel, Ariana Grande i, probablement, Justin Bieber han trencat el contracte amb el representant

2 min
Scooter Braun

BarcelonaL'oïda i, sobretot, l'olfacte empresarial de Scooter Braun ja estaven impecablement afinats quan tenia 26 anys. Llavors l'americà va destriar entre tots els vídeos de YouTube un noiet de 13 anys que duia el serrell a l'altura dels ulls, de nom Justin Bieber. Des d'aquell moment, Braun es va convertir en el seu representant. Poc temps després va sumar a la seva cartera de representants Demi Lovato, Usher, Kanye West, Ariana Grande i Taylor Swift. Després d'anys gestionant els artistes amb més repercussió mundial, en les últimes setmanes la carrera de Braun ha entrat en un declivi que augura una sentència de mort professional.

El paper d'un representant sempre ha de quedar en un segon pla, per darrere del representat, però l'aura de líder de Braun ha fet que sigui tan famós com els seus clients. Probablement, la mateixa ambició que el va catapultar de ser l'organitzador de les festes de la Universitat d'Atlanta a les de cantants com Eminem o Jermaine Dupri ha estat la causa de la seva mort professional. Aquesta setmana tres artistes han partit peres amb ell: Demi Lovato, Idina Menzel (estrella dels musicals) i Ariana Grande han prescindit dels seus serveis. A més, per les escasses informacions que aconsegueixen transcendir, se sospita que Justin Bieber també voldria renegar del seu descobridor.

El mànager, de 42 anys, i Bieber, de 29 anys, sempre han tingut una bona relació tant professional com personal, com es pot veure a l'Instagram de l'estrella. Així i tot, fa poques setmanes diferents mitjans especialitzats publicaven que l'acord entre els dos s'havia trencat. Ells ho van negar, però les notícies, com les que ha publicat Puck, fins i tot afirmen que "hi ha advocats implicats" i que el canadenc ja té "lletrats, agència i agent de negoci nous". També la revista nord-americana People ha informat que el cantant fa sis mesos que produeix cançons noves i que Braun no és partícip de cap sessió de gravació.

L'allau d'abandonaments té el precedent de Taylor Swift, que el 2018 va decidir marxar de l'empresa que gestiona actualment Braun, Big Machine Record, per passar a Universal Music. L'any 2006, quan tenia 15 anys, Swift va signar un contracte amb el llavors propietari de Big Machine Record, Scott Brochetta. La firma d'aquell acord va suposar que l'empresa passés a ser propietària de les cançons i els drets d'autor d'aquestes –incloent-hi les lletres, les gravacions i els vídeos–, un fet que l'artista era conscient que podia passar, però que pensava que més tard podria capgirar comprant tot el que havia produït. Però Braun s'hi va avançar: va comprar per 265 milions d'euros l'empresa de Brochetta. La meitat del preu de la compra era el valor de l'obra generada per la cantant.

Un any i mig més tard, Braun va vendre a un fons d'inversió tot el catàleg de l'artista per 405 milions, quasi tres vegades més del valor inicial. D'aquest fet se'n va recordar l'artista el dia de l'entrega dels premis Billboard 2019, quan va rebre el reconeixement com a dona de la dècada i va pronunciar un discurs queixant-se que la música es pogués comprar i vendre "com si fos un immoble o unes sabates". Un any més tard, la cantant de Bad blood va regravar els sis discos amb la seva pròpia versió, un fet que ha fet que avui dia sigui l'artista més escoltada a Spotify.

stats