Art
Cultura 15/03/2023

Apareixen noves pintures d'un retaule gòtic desmembrat de Jaume Huguet

Una pintura venuda a França aquest dimecres i una altra a Barcelona el 2015 provenen d'un retaule de Sant Martí de Pertegàs

4 min
'Abraçada de sant Joaquim i santa Anna', de Jaume Huguet

BarcelonaLes vicissituds històriques, des dels canvis litúrgics fins a les guerres i el comerç artístic, sovint van convertir els grans retaules gòtics catalans en uns trencaclosques. Un d'aquests retaules desmembrats i mutilats és el que Jaume Huguet va fer per a la capella de Santa Anna de l'església de Sant Martí de Pertegàs a Sant Celoni (Vallès Oriental). Aquesta obra, que està dedicada a santa Anna, sant Bartomeu i santa Magdalena, torna a estar d'actualitat. Aquest dimecres s'ha venut a la casa de subhastes francesa ArtEnchères per 35.000 euros (sense les comissions) una pintura inèdita d'Huguet amb el tema de L'abraçada de sant Joaquim i santa Anna, el preu de sortida de la qual era de 5.000-7.000 euros. Es tracta d'una troballa sobre el pintor català que és considerat com el millor de la segona meitat del segle XV. Aquesta peça, que correspon a la part inferior del retaule, l'ha comprat un col·leccionista privat, segons ha pogut saber l'ARA. Pel que fa a la possibilitat que la comprés la Generalitat, el departament de Cultura havia descartat fer-ho per l'estat de conservació. Al catàleg de la casa de subhastes es pot llegir que hi ha zones desgastades a les cares dels personatges i restauracions visibles a la capa negra de sant Joaquim i la capa verda del personatge de la dreta. Segons fonts de la Direcció General del Patrimoni Cultural, els tècnics del departament de Cultura van desaconsellar comprar-la. "La taula presenta una pèrdua considerable de policromia original i un grau d’intervenció moderna que afecta més del 50 % de la superfície pictòrica. L’estil del pintor està alterat i, per tant, molt diluït", adverteixen les mateixes fonts.

L'estil, les mides i les fusteries de L'abraçada de sant Joaquim i santa Anna coincideixen amb les taules de coronament d'aquest retaule conservades el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC). Les tres taules del coronament del MNAC corresponen als temes de la Mort de Maria Magdalena, Calvari i el Martiri de Sant Bartomeu. I la Fundació Godia té una taula dedicada a santa Magdalena més gran que les anteriors que estava ubicada a la part central del retaule. Coincidint amb la subhasta d'ArtEnchères, l'historiador de l'art Albert Velasco fa una proposta de reconstrucció amb variacions respecte de la que van fer els professors de la UB Pere Beseran i Rosa Alcoy als anys 90 i que apunta com seria el bancal. Per a Velasco, hi hauria L'abraçada de sant Joaquim i santa Anna d'ArtEnchères, que té el marc restaurat i repintat de platejat, i planteja una altra novetat, perquè proposa que també va formar part del conjunt una taula amb el tema del Naixement de la Mare de Déu que va ser subhastada a la casa barcelonina La Suite el 2015 i que ara és en una col·lecció particular.

Infografia de la reconstrucció del Retaule de Pertegàs, de Jaume Huguet

Com va apuntar Pere Beseran, la qualitat del retaule de santa Anna, sant Bartomeu i santa Magdalena és irregular, i va atribuir-ne al taller l'execució de diverses parts. Pel que fa a L'abraçada de sant Joaquim i santa Anna, ArtEnchères afirmen que la composició la degué fer un aprenent, perquè és caòtica i té algunes proporcions sospitoses, mentre que la dolçor en les expressions dels protagonistes i la tendresa de l'intercanvi de les seves mirades són típiques d'Huguet.

Abans d'aquesta escena de L'abraçada de sant Joaquim i santa Anna, es coneixia una altra pintura d'Huguet amb el mateix tema que va formar part de la col·lecció de Josep Jacint Sala i que es va poder veure el 1877 a l'Exposició d'Arts Sumptuàries celebrada a l'edifici de la Universitat de Barcelona entre els mesos de setembre i octubre. Quan Beseran va escriure sobre el retaule amb motiu de la gran exposició commemorativa del cinquè centenari de la mort d'Huguet el 1992, aquesta pintura es trobava, com ara, en parador desconegut, així que només va plantejar com una possibilitat que pogués formar part del retaule. Pel que fa al Naixement de la Mare de Déu, va sortir a la venda atribuïda al taller d'Huguet. Una altra coincidència que lliga les tres pintures del coronament del retaule amb la Maria Magdalena és que totes van formar part de la col·lecció de l'empresari i banquer Josep Estruch i Comella.

'Abraçada de sant Joaquim i santa Anna', de Jaume Huguet.
'Naixement de la Mare de Déu', de Jaume Huguet.
Una foto de 1877 d'una pintura amb l''Abraçada de sant Joaquim i santa Anna', de Jaume Huguet.

Una gran obra marcada per una guerra

Els historiadors que han estudiat aquest retaule han tingut el gran avantatge que se'n conserva el contracte. Aquest document estipulava que el retaule tenia tres carrers, és a dir, el coronament, el carrer central i el bancal, la quantitat de pintures i les mides. També que la imatge central havia de ser una santa Anna de marbre que Beseran i Alcoy van plantejar com una imatge de la santa dreta amb la Mare de Déu als braços. A una banda i a l'altra hi havia la Magdalena de la Fundació Godia i una imatge de sant Bartomeu desconeguda. Al bancal hi havia cinc escenes: la imatge central era un Crist de Dolors desconegut, flanquejat, com proposa Velasco, per les dues escenes de la vida de la Mare de Déu conegudes i, als extrems, una escena de Maria Magdalena i una altra de sant Bartomeu també desconegudes.

La creació del retaule de santa Anna, sant Bartomeu i santa Magdalena va ser accidentada. Com van explicar Beseran, Huguet es va comprometre el 20 de desembre del 1465 a tenir enllestit el retaule en vuit mesos, perquè lluís per a la diada de Sant Bartomeu el 24 d'agost del 1466. El preu era de 75 lliures. Però, a causa de la guerra civil (1462-1472), l'obra no va seguir el ritme previst, i les pintures no van estar acabades fins al 1480, segons Beseran i Alcoy).

El MNAC és la institució pública catalana on es poden contemplar més obres d'Huguet, una quinzena. També se'n poden veure al Museu Diocesà de Tarragona i al Museu del Louvre, mentre que l'església de Sant Pere de Terrassa, la capella de Santa Àgata de Barcelona i la catedral de Tortosa en conserven retaules complets.

stats