Cultura 06/03/2020

Un ‘Tirant’ amb Carmesina com a protagonista

Paula Llorens i Eva Zapico adapten el clàssic posant el focus en els personatges femenins

Elena Navarro
2 min
Un ‘Tirant’ amb Carmesina com
 A protagonista

PalmaPaula Llorens (text i adaptació) i Eva Zapico (direcció) no volien fer una recreació museística de Tirant lo Blanc, sinó una obra que dialogàs amb el present, que interpel·làs la contemporaneïtat amb una perspectiva crítica. I és en aquest sentit que han construït l’adaptació del gran clàssic valencià i universal del segle XV: posant el focus en Carmesina i els altres personatges femenins, i fent una aposta per la paraula i el teatre físic.

Tirant és una coproducció de l’Institut Valencià de la Cultura i la Compañía Nacional del Teatro Clásico que oferirà tres funcions al teatre Principal de Palma: dues el 13 de març (una de les quals, per a escolars) i una altra el 14. Es va estrenar el febrer de l’any passat al teatre Rialto de València.

Vertigen davant el clàssic

“És inevitable el temor davant d’una obra sacra, davant d’un text nuclear de la història de la literatura”, confessa la directora en el text que acompanya l’obra. “És per això que els meus esforços com a directora es varen centrar inicialment a superar aquesta por bloquejadora”, prossegueix. Zapico explica que va començar a treballar més lliurement quan va entendre que “ Tirant m’oferia la possibilitat de crear un univers visual; que podia deixar de respectar amb tant de zel la santedat de les seves pàgines i fer ús del contingut d’una manera més lliure”. La directora descriu aquesta relectura del clàssic com a “moderna i necessària”, en la qual “Carmesina ocupa ja el lloc que li correspon”.

Llorens assenyala que en l’adaptació han volgut ressaltar la dualitat entre l’amor i la mort: “Eros i Tànatos, sempre junts, que envolten i acompanyen els nostres protagonistes al llarg de la història: l’amor, insatisfet i contrariat, els aboca al dolor”, relata l’autora del text i adaptació. A més a més, aquesta sexualitat es representa diversa, amb alcavoteria, fetitxisme, lesbianisme, voyeurisme.

Es respecta la llengua del segle XV

El motor i la protagonista de la seva obra és Carmesina i també els altres personatges femenins, sempre oblidats o relegats a segon terme per la història. “Però no per Joanot Martorell, que construeix uns personatges femenins fondament rics: Estefania, Plaerdemavida, la Viuda Reposada…”, assegura.

Tot i la concepció actualitzada, han volgut respectar al màxim la llengua del segle XV perquè, segons Llorens, “té una sonoritat meravellosa i volíem que els espectadors poguessin gaudir la música que neix de les paraules i construccions antigues que no estam acostumats a sentir”. El repartiment d’aquesta peça consta de Maribel Bayona, Raúl Ferrando, Kike Gasu, Sergio Ibáñez, Antonio Lafuente, Mar Mandli, Raquel Piera i Lucía Poveda.

stats