Publicitat
Publicitat

PATRIMONI

Taüll tindrà un pantocràtor virtual

S'arrencarà la còpia de Millet del 1959 i es projectarà la pintura original, que es conserva al MNAC

La figura del Crist, els contorns marcats de manera contundent, les faccions de la cara rígides i la mirada severa, imposa. Es desconeix qui va pintar al segle XII el famós pantocràtor de Sant Climent de Taüll, però va aconseguir el seu objectiu: reflectir el que és invisible, sobrenatural. El 1920, un dels conjunts patrimonials més importants del romànic català va ser arrencat de l'església de Taüll per preservar-lo de l'espoli -es temia que fos venut a l'estranger- i, des d'aleshores, s'exhibeix al MNAC.

Aquest estiu un dels símbols de Catalunya tornarà a Sant Climent de Taüll. Ho farà, però, virtualment. Mitjançant la tècnica del video mapping a les parets de l'església es podran veure les pintures murals originals. Amb les projeccions en 3D sobre les pedres, s'aconseguirà l'impossible: que el visitant faci un viatge al desembre del 1123, quan l'església va ser consagrada i es va convertir en tot un símbol del poder dels senyors d'Erill, que havien obtingut grans botins de guerra amb la reconquesta.

Descobrir la pintura original

Amb el mapping es descobrirà una església totalment policromada, que a l'època tenia una funció essencialment pedagògica. La projecció es basa en una hipòtesi, perquè és impossible saber del cert com era Sant Climent de Taüll al segle XII -no n'hi ha imatges ni documentació-. Una segona projecció mostrarà un efecte molt més real: el pantocràtor, que exhibeix el MNAC des del 1934. La pintura mural que actualment es pot veure a les parets de l'església de Sant Climent, la còpia fidel que va fer Ramon Millet el 1959, serà arrencada i conservada en un altre equipament.

El projecte, que lidera la direcció general de Patrimoni de la Generalitat, conjuntament amb el MNAC, i que ha rebut el finançament de La Caixa, té un pressupost d'entre 300.000 i 400.000 euros. El calendari preveu que les obres comencin la setmana vinent i que l'església obri les portes al públic a l'estiu.

Patrimoni es va decidir per l'alternativa del mapping després dels últims descobriments. Sota la còpia de Millet, en diferents projectes de restauració, es van descobrir restes de la pintura mural original que no s'havien arribat a arrencar el 1920. El 2012 es va decidir restaurar i recuperar aquesta pintura original i arrencar la còpia del 1959, que s'havia degradat força amb el temps.

L'edifici de la vall de Boí va ser declarat Patrimoni de la Humanitat l'any 2000. Des d'aquell moment el nombre de visites va augmentar considerablement. Si abans del canvi de mil·lenni el conjunt del romànic català més important del país rebia una mitjana de 30.000 visites a l'any, després va ascendir fins a superar les 130.000.

Dos anys sense projecte

El juny del 2010, moment en què van concloure les excavacions arqueològiques, però, el presbiteri va quedar de cap per avall i actualment aquesta part de l'església no és accessible al públic. Des d'aleshores la polèmica ha envoltat aquest conjunt romànic. Sense una directriu clara, el conjunt estava a l'expectativa i no hi havia un projecte de futur definit.

El gener de l'any passat les retallades també van afectar el romànic de la vall de Boí. Davant la tisorada d'un 40% dels ajuts públics de la Generalitat i la Diputació, les esglésies de la vall de Boí van decidir només obrir durant els períodes de més afluència dels visitants.

Amb aquest nou i innovador projecte es preveu tornar a posar al mapa turístic una de les grans icones de l'art català i aconseguir que generi més recursos. Els que accedeixin al temple, a partir de l'estiu, si s'acompleixen els calendaris previstos, podran veure amb tot detall, encara que sigui virtualment, la imponent figura de Crist, assegut en posició frontal, mentre fa el gest de beneir amb la mà dreta i mostra el llibre obert amb l'esquerra, en el qual es pot llegir: "EGO SVM LVX MVNDI", és a dir, "Jo sóc la llum del món".

Els llibres que ens fan grans