Sis peces medievals, afectades per la climatització del Museu de Mallorca

La humitat relativa de les sales ja està estabilitzada, passa prèvia per a la restauració de les obres

Amb caràcter “urgent”, el 13 de setembre passat, la Direcció General de Cultura del Govern rebia un informe tècnic “sobre l’estat de conservació de les obres exposades de la Secció de Belles Arts del Museu de Mallorca a causa de les variacions d’humitat”. L’informe del mateix Museu alerta que el deteriorament de la maquinària de climatització del centre havia anat descompensant, des del mes de maig, les mesures d’humitat relativa de les sales i que aquestes “variacions en el sistema de climatització ja han afectat algunes de les obres exposades” a la planta noble del Museu de Mallorca, on s’exhibeixen les peces més fràgils de la col·lecció.

En concret, l’informe apunta que hi ha sis peces medievals afectades pels canvis dels nivells d’humitat detectats en els controls diaris que es duen a terme al Museu. Es tracta del Retaule de sant Bernat (ca. 1285 - 1290), el Retaule de sant Nicolau, sant Antoni i santa Clara (finals del segle XIV), el Retaule de santa Llúcia i santa Magdalena (ca. 1405 - 1410), l’ Escultura de sant Miquel (1387), el Retaule de l’Anunciació i els dos sants Joan (finals del segle XIV) i el Retaule de santa Quitèria (ca. 1346). Les afectacions que s’observen en les obres són “fissures, aixecaments i descamacions recents de la capa pictòrica”. En cap moment l’informe tècnic recomana la retirada de l’exposició de les peces, ni parla de danys irreparables, sinó que urgeix a la reparació i manteniment de l’equip de climatització per a l’estabilització de la temperatura i humitat de les sales, passa prèvia a una possible “intervenció de restauració de les peces” .

Actuació ràpida

Posats en contacte amb la directora general de Cultura del Govern, Joana Català no dubta a qualificar “d’immediata” la reacció del seu departament. “L’endemà de rebre l’informe de les tècniques del Museu de Mallorca, vàrem procedir de manera urgent a prendre les mesures necessàries per revertir la situació del sistema de climatització. Es va fer un contracte d’urgència amb una empresa especialitzada, avalada per l’IBISEC, alhora que es tramita amb la màxima celeritat el concurs per a l’adjudicació del manteniment de les instal·lacions del Museu, com recomanen les tècniques a les conclusions de l’informe”. Remarca Joana Català que “ara les condicions de temperatura i humitat estan estabilitzades i seran les tècniques del mateix museu les que recomanaran el moment idoni per fer la intervenció de restauració que calgui a cada una de les peces”.

L’afectació de les obres, cinc retaules pictòrics i una escultura que pertanyen a la col·lecció del Museu de Mallorca i també als dipòsits fets al centre per la Societat Arqueològica Lul·liana, hauria pogut ser important si no s’hagués actuat amb diligència. En aquest sentit, Català valora especialment l’actuació de les tècniques de la institució museística: “S’ha de destacar el grau de responsabilitat de les tècniques del Museu, el control exhaustiu que fan de l’estat de conservació de les obres i el fet que, tot just detectar les afectacions, ho posassin en coneixement del director del centre i seguidament d’aquesta Direcció General. Han demostrat tenir una visió preventiva perquè els danys no poguessin arribar a revestir gravetat”.

S’ha de recordar que, el 27 de setembre, dimitia el director del Museu de Mallorca, l’arqueòleg Bartomeu Salvà, adduint “motius personals”. Salvà havia arribat a la direcció del centre el mes de maig, després d’un concurs i de la jubilació de Joana Maria Palou, qui va exercir de directora del Museu de Mallorca durant els darrers 15 anys. En aquests moments, la Direcció General de Cultura prepara la convocatòria d’un nou concurs de direcció, alhora que ultima el traspàs de competències de la gestió del Museu de Mallorca al Consell.

Un patrimoni BIC

Les obres que han patit la descompensació dels nivells d’humitat relativa a la principal sala de la planta noble del museu tenen la protecció patrimonial màxima, ja que han estat declarades Bé d’Interès Cultural (BIC), com ho són totes les col·leccions del Museu de Mallorca i, en aquest sentit, estan sotmeses a controls exhaustius de conservació, a més de ser objecte de les intervencions de restauració quan s’hi detecta una anomalia. Abans de la rehabilitació de l’edifici de Ca la Gran Cristiana, seu del Museu de Mallorca, la qual s’acabà el 2015, les sales no tenien sistema de climatització.

EDICIÓ PAPER 15/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF