Publicitat
Publicitat

CLÀSSICA

Una soprano lituana i un baríton polonès guanyen el tradicional certamen de cant barceloní

Sequera de tenors al 50è Concurs Viñas

Els miracles existeixen. Des de fa 50 anys, cada mes de gener, Barcelona rep mig miler de joves veus procedents de tot el món que somien triomfar en el competitiu món de l'òpera. Carregats d'il·lusió, busquen la glòria al Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas, la cita lírica més tradicional, familiar i entranyable de la temporada. Aquest any el Viñas -que és com se'l coneix popularment- celebra les noces d'or, i això sí que és un miracle, en una ciutat on sobreviuen pocs referents de la seva història artística. Un públic fidel ahir va omplir el Liceu en el concert final del certamen que porta amb orgull el nom del llegendari tenor català Francesc Viñas, intèrpret wagnerià de referència.

Després de dures eliminatòries -s'hi han presentat 480 concursants de menys de 35 anys i procedents de 57 països-, la collita ha estat especialment rica en veus de soprano i baríton, però la sequera de tenors ha estat tremenda: ni un sol tenor entre els tres únics premis oficials (ja no hi ha divisió entre veus femenines i masculines). Dos cantants han compartit ex aequo el primer premi, dotat amb 20.000 euros: la soprano lituana Katerina Tretyakova, de 32 anys, i el baríton polonès Michal Jakub Partyka, de 27, que van ser els encarregats de tancar el concert. Un any més, cal aplaudir la flexible i solvent direcció musical de Gueràssim Voronkov al capdavant de l'orquestra del Liceu en un programa variat i preparat en temps rècord.

La reina de la festa va ser Katerina Tretyakova, que va lluir una veu lírica d'indubtable encant, sòlida tècnica i una envejable presència escènica: va cantar amb gràcia una deliciosa ària de l'opereta El ratpenat , de Johann Strauss, i va oferir una bona mostra del seu potencial líric i els seus recursos tècnics en l'ària de Violetta que tanca el primer acte de La Traviata , de Verdi.

També va agradar la càlida veu de Michal Jakub Partyka, cantant que fraseja amb gust i va mostrar varietat de matisos en àries de Les noces de Fígaro , de Mozart, i La ciutat morta , d'Erich Korngold, aquesta última amb l'acompanyament de la pianista Anna Marchwinska.

El segon premi, dotat amb 10.000 euros, va anar a parar a les mans del baríton de Mongòlia de 26 anys Enkhbat Amartuvshin, de fort temperament, com va demostrar en una joia del repertori rus, l'ària d' Aleko , de Serguei Rakhmàninov, i l'escena més intensa del Rigoletto verdià. Una altra prova del domini baritonal en aquesta edició va venir de Valeriu Caradja, de Moldàvia, de 31 anys, que va guanyar el tercer premi, de 7.000 euros, i que, igual que el seu col·lega, va combinar el repertori rus i verdià cantant àries d' Eugene Oneguin , de Txaikovski, i d'altres de Don Carlo . Finalment, en la nova categoria júnior va triomfar la soprano georgiana Marina Nachkebiya, de 25 anys, que va mostrar les seves armes líriques en l'ària més commovedora de La bohème , de Puccini.

Com a sorpresa de la vetllada, tres veus guardonades en edicions anteriors van tancar la primera part del concert: Markus Eiche, Albina Shagimuratova i Antonio Gandía. Abans de l'inici de la segona part del concert, Miquel Lerin va glossar la figura de Francesc Viñas i es va projectar un document audiovisual que va permetre al públic sentir la veu del tenor en un enregistrament de Celeste Aida fet l'any 1912.

Els llibres que ens fan grans
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF