SOLIDARITAT

Els pioners del Comerç Just es renoven abans de morir

La iniciativa fa 20 anys que lluita de manera incessant contra la injustícia comercial

Maria Fuster
09/03/2014
4 min

PalmaFa vint anys, un febrer, un grup de persones quedà a casa d’uns amics que havien arribat de l’Equador, on havien estat cooperants. Aquesta trobada informal plena d’històries viscudes i de nous conceptes tan potents com la justícia o la solidaritat, marcà l’inici del Comerç Just a Mallorca. L’impuls i la consciència foren tan forts que en sis mesos es creà S’Altra Senalla. La passa següent també fou valenta. Unes 25 persones feren una aportació econòmica per comprar un petit local amb l’objectiu de muntar una botiga a Palma, concretament al carrer de l’Oli. El preu foren cinc milions de pessetes. “Era cutre, cutre. Estava fet pols. Férem molta feina tots i també gràcies als amics: arquitectes, aparelladors, picapedrers”, diu amb un somriure i els ulls plens de records Marta Pizarro, sòcia fundadora i ara gerent de l’associació. Llavors tot era nou. Eren els primers i els únics a les Illes.

Anys després, Càritas obrí una botiga de Comerç Just a Menorca. Mentrestant, a Mallorca la idea prenia més força. A Inca es va posar en marxa Finestra al Sud i a Manacor, el Casal de Pau. “Abans varen venir a cercar informació i col·laboració. Som gent que compartim la mateixa sensibilitat. La cooperació ha estat molt estreta. I amb Inca i Manacor recentment ens hem constituït com a federació”, assenyala la gerent de S’Altra Senalla. Però no tot ha estat créixer. Als deu anys de funcionament, la botiga de Palma arribà a un cul de sac. Les vendes s’havien estancat. Varen decidir arriscar-se i vendre el local per cercar un espai més gran i atractiu. Deixaren el centre i s’ubicaren al transitat carrer 31 de Desembre. Allà varen remuntar i aconseguiren complir els objectius marcats. Però la crisi els ha fet arribar de nou a un punt de no retorn. El 2012, quan les vendes havien davallat entre un 6 i un 10%, lluitaren per equilibrar la balança. “El propietari del local no ens va voler rebaixar el lloguer. Llavors varen trobar un establiment al carrer Arxiduc Lluis Salvador, que és només a dos carrers de la botiga anterior. Així, tenim els clients d’abans i els nous”, comenta Marta, molt satisfeta amb el canvi.

La lluita per la conscienciació

A més del comercial, el vessant de sensibilització i informació és fonamental per aquesta associació pionera a Mallorca, ja que omple de sentit el que fan. Però darrerament ha estat molt complicat tirar endavant les feines de difusió a causa de les importants retallades fetes pels dirigents polítics. L’oferta educativa de S’Altra Senalla abans de la crisi arribava a 10.000 nins i nines de Balears. Amb el context actual, el finançament públic només ha permès a entre 6.000 i 7.000 menors aprendre als tallers conceptes com la solidaritat, el consum responsable i el comerç just.

Fa quinze anys que ofereixen les tasques educatives i amb el temps s’ha diversificat l’oferta. Ara mateix, per als més petits hi ha la ludoteca amb joguines de diferents parts del món. Totes, fetes amb dignitat. I també el taller d’alimentació, on s’analitzen els envasos per parlar dels països i les condicions de l’elaboració. A partir dels dotze anys, una exposició i un taller introduiran els joves en les relacions comercials i les desigualtats econòmiques entre els diferents països. Totes les activitats són gratuïtes per als centres manco el berenar solidari.

Enguany, les perspectives de continuar oferint aquestes activitats eren nefastes. “Justament el que celebràvem, el 20è aniversari, hem estat a punt d’aturar-ho, ja que no hem rebut cap euro del Govern”, assenyala Carles Valentí, qui afegeix: “La reflexió és que no volem i no podem dependre d’aquests doblers”. Ha estat ell qui durant tots aquest anys s’ha responsabilitzat de l’àrea educativa, qui ha encetat la campanya per goteig de micromecenatge. La idea ha estat un èxit total, ja que han aconseguit l’objectiu òptim (5.735 euros) abans d’hora. Així, el nou repte que es plantegen és caminar cap a l’autofinançament, segons diu convençut aquest expert en comerç just i en consum responsable.

Crit d’auxili

Entre les escoles que han escoltat el crit d’auxili de l’associació de Comerç Just hi ha la de Binissalem. Teresa Moll, mestra de Primària, remarca que des que el centre obrí les portes, fa cinc anys, han estat molt actius. També han aprofitat el fet que cada curs es triï un projecte al qual entreguen els doblers d’un berenar de productes de Comerç Just. “Enguany, la recaptació ha estat per a S’Altra Senalla. Hi col·laboram perquè ja els coneixem i perquè justament el tema principal de tot l’any del col·legi és SOS consum”, comenta Teresa. Al final han reunit 800 euros per a la campanya.

El col·legi de Binissalem i cinc més són centres educatius pel Comerç Just. El primer de Mallorca i el tercer de tot l’Estat fou el centre manacorí Sant Francesc d’Assís, que fa deu anys que està en contacte amb S’Altra Senalla i que el 2011 fou reconegut dins el programa europeu Ciutats pel Comerç. “El nostre projecte educatiu, a banda de ser religiós i franciscà, té el concepte de solidaritat”, afirma Margalida Sansó, cap d’estudis de Primària.

Els més joves

La receptivitat i l’interès que desperten aquests temes entre els més joves són molt més potents que en els adults, segons l’experiència de Carles Valentí. “Els nins tenen una actitud molt menys rígida, molt oberta. I les marques, la roba, la moda, els interessa moltíssim”, comenta aquest home que s’omple d’entusiasme quan veu com s’hi impliquen les futures generacions. “L’altre dia, al col·legi de Binissalem, es va crear un debat entorn de l’explotació infantil i les grans marques que em va sorprendre. Fins i tot reflexionaven sobre si Nestlé o Coca-Cola eren empreses ètiques”, recorda.

stats