TRIBUNALS
Balears 26/10/2016

El jutge acusa de sedició 84 controladors aeris de Balears

El titular del Jutjat d'Instrucció número 1 de Palma ordena continuar la instrucció de la causa oberta per la paralització dels aeroports el desembre de 2010

Xesc Adrover
2 min
L'aturada dels controladors aeris va paralitzar els aeroports de les Illes el desembre de 2010/ISAAC BUJ

PalmaEl titular del Jutjat d'Instrucció número 1 de Palma, Juan Manuel Sobrino Fernández, considera que el tancament del trànsit aeri que varen fer els controladors aeris als aeroports de Son Sant Joan, Eivissa i Maó podria ser constitutiva d'un delicte de sedició. Per aquest motiu, i en una interlocutòria que s'ha fet pública avui, Sobrino ordena continuar les diligències contra 84 controladors. Per contra, arxiva provisionalment la instrucció contra dos dels controladors investigats.

Al pont de la Constitució de 2010, controladors aeris de tot l'Estat varen anar al metge i varen declarar la seva incapacitat transitòria. La suposada vaga encoberta va paralitzar tot l'Estat, precisament en unes dates en què es registrava un gran trànsit aeri. La causa ja va ser investigada per aquest jutjat, però, el març de 2014, la jutgessa Ana María Carmeselle el va arxivar, perquè va entendre que l'aturada no era constitutiva de delicte, sinó, en tot cas, un fet punible en l'àmbit laboral. L'octubre d'aquell mateix any, l'Audiència va revocar la decisió de Carmeselle i va ordenar reobrir la instrucció.

El jutge recorda a la interlocutòria el conflicte laboral que hi havia el 2010 entre el sindicat USCA, majoritari en el sector, i l'ens públic AENA, fonamentalment pel que fa a les hores que havia d'integrar la jornada laboral anual màxima, les hores extraordinàries i el temps de descans d'aquest col·lectiu. Aquest conflicte, assenyala la interlocutòria, "es va incrementar amb l'entrada en vigor del Reial Decret 1.001/2010, de 5 d'agost, que regulava aquest tema".

"Els controladors varen entendre que aquesta normativa els perjudicava greument en les seves condicions laborals pel que fa a les hores de jornades de treball que havien de dur a terme, a les hores extraordinàries i als descansos de feina", afirma el jutge, qui entén que "els investigats varen decidir, de manera conjunta i coordinada, a les assemblees que es varen dur a terme als tres aeroports paralitzar el trànsit aeri espanyol sense tenir en compte les repercussions que això tindria".

Informes "idèntics"

A més a més, els informes d'incapacitat que varen presentar els encausats "són tots idèntics" i semblen "copiats uns dels altres, amb els mateixos símptomes", diu el jutge, qui recorda que quan l'Audiència va ordenar reobrir la causa li va cridar l'atenció el fet que "el fenomen només va afectar el sector durant 24 hores o va acabar completament sense deixar vestigi o seqüela en cap dels afectats".

Aquests fets podrien ser, segons diu la interlocutòria, constitutius d'un delicte de sedició i no d'un delicte d'abandonament del servei públic, vigent en el moment dels fets. El delicte de sedició està castigat amb penes d'entre 8 a 10 anys de presó i inhabilitació per als dirigents de la sedició, i amb penes d'entre 4 a 8 anys de presó per als que hi participin.

stats