URBANISME
Balears 19/08/2016

“Volem una ciutat més amable”

L’ampliació dels eixos cívics serà un element clau en el debat de la revisió del Pla General de Palma

Carmen Buades
3 min
“Volem una ciutat més amable”

PalmaConceptes com el d’urbanisme de proximitat i el d’urbanisme saludable han de passar a ser, segons l’Ajuntament, peces clau del nou Pla General d’Ordenació Urbana (PGOU) de Palma. A l’àrea d’Urbanisme afirmen tenir la intenció de convertir la ciutat en un espai més còmode per a vianants, on moure’s en bicicleta sigui fàcil i on l’ús del cotxe no sigui imprescindible: “Volem una ciutat més amable”, va dir ahir durant una roda de premsa el regidor de Model de Ciutat, Urbanisme i Habitatge Digne, Antoni Noguera.

Per aconseguir-ho, la idea és fer dels eixos cívics de Palma “eixos territorials” que vagin més enllà dels límits urbans i arribin des de la ciutat als municipis dels voltants. Durant aquesta legislatura, la prioritat serà el del carrer Nuredduna, que ha d’arribar fins al Pla de na Tesa després d’unir el centre de Palma amb els barris de Pere Garau, Son Gotleu i el Rafal. Segons els càlculs de Cort, l’àrea de Mobilitat tindrà llest a finals d’any un informe sobre quin és el ventall de possibilitats al barri i, a partir d’aquell moment, s’obrirà “un procés participatiu amb veïns i comerciants”.

El de Nuredduna sortirà de Palma cap a Marratxí, però hi ha diversos eixos més: el del carrer Francesc Martí i Mora, per exemple, arribarà a Son Moix i a la Vileta, i des d’allà es connectarà amb Puigpunyent. El que neix al carrer Caracas, en canvi, unirà el centre amb Son Malferit, l’hospital de Son Llàtzer i la barriada de Son Ferriol.

Actualment, aquestes zones (igual que, per exemple, Son Ferriol) tenen, segons el director general de Model de Ciutat, Biel Horrach, un problema: “Són barris connectats a través de vies ràpides, però no per vies amables, i això genera sensació de llunyania”.

Amb la modificació d’aquestes artèries viàries de Palma, Horrach explica que augmentarà la seguretat a l’espai públic, es “dignificarà la qualitat de vida” dels barris de l’extraradi” i es pot aconseguir que “la via de cintura tingui un paper integrador i no de barrera, com el que tenim ara”.

Per part seva, Noguera afirma que amb aquests eixos vertebradors es vol “connectar les funcions bàsiques de les persones” i acostar els seus llocs de residència, d’oci i de feina: “Avui en dia, la gran majoria de la població viu dins els límits de la via de cintura, però els grans serveis, com Son Espases i Son Hugo, i els centres de feina, com els polígons i el Parc Bit, són fora”. Això, segons el regidor, “provoca una situació de dispersió” que obliga la gent a agafar el cotxe per desplaçar-se encara que les distàncies entre un lloc i l’altre siguin curtes.

Feina per fer

Nuredduna serà protagonista fins al 2019, i altres eixos, com el del carrer Fàbrica i el de Blanquerna, s’impulsaren durant legislatures anteriors, però encara queda molta feina per fer: hi ha onze eixos projectats de manera radial des del centre i cada un d’ells requereix un estudi sobre quines opcions de canvi ofereix.

No obstant això, s’ha de tenir en compte que els eixos són un element més i que hauran d’integrar-se amb altres polítiques, com el pla del litoral de Ponent, que està pendent d’una firma del govern central per saber si arribaran els fons FEDER que han de finançar la meitat del projecte.

La creació d’espais verds (entre els quals, un bosc a l’antic canòdrom i al velòdrom que es connecti amb el parc de la Riera) i l’habilitació d’aparcaments dissuasius que permetin a la ciutadania entrar al centre de Palma sense utilitzar el vehicle privat són també reptes de l’actual regidoria d’Urbanisme.

stats