VINYÒVOL
Balears 29/07/2017

Fer vins per a distribuïdors

Hi ha una gran quantitat de les anomenades marques blanques que no estan relacionades amb preus baixos ni qualitats baixes, sinó que es fan perquè els distribuïdors s’estan implicant cada dia més en l’elaboració dels vins

Andreu Majoral
4 min
Fer vins per a distribuïdors Vi recomanat Trispol 2013 Celler Mesquida Mora (Porreres)

EnòlegFa un bon grapat d’anys un gran enòleg del Penedès em contà que quan va fer el seu primer vi n’estava tan il·lusionat, content i gojós, del resultat, que va decidir dur-ne una botella a un dels grans mestres que va tenir a l’escola d’enologia. Joan Milà, mestre d’enòlegs i un dels grans personatges que hi ha hagut dins el món del vi, el tastà, se’l mirà amb deteniment i, amb un somriure als llavis, li etzibà: “Molt bé, però només has fet un terç de la feina. Ara l’has de vendre i, després, cobrar”. Pot semblar dur, però una empresa vitivinícola és com les altres i necessita fer una bona comunicació per ser coneguda, distribuir els seus productes a tots els locals que vulgui o pugui -estiguin a dues passes de la vinya o a l’altre costat del globus terraqüi- i, finalment, cobrar per poder continuar la roda i no acabar a la ruïna.

Dels distribuïdors o majoristes, no en solem parlar quasi mai, com si no existissin o fossin uns simples intermediaris, però son claus per a l’èxit d’un projecte, ja que connectaran el celler amb els minoristes o consumidors finals i són els que coneixen millor la realitat del carrer i cap on van les noves tendències. Solen ser optimistes, xerradors, molt xerradors, segurs d’ells mateixos, amb un bon domini del llenguatge i de les relacions socials i, com no pot ser d’altra manera, persones amb uns grans coneixements gastronòmics i molt d’interès pels vins que es fan i desfan per tot el món. No pretenia fer una descripció de la distribució ni dels protagonistes d’aquest sector, per tant m’atur, ordén les idees i explicaré una tendència que cada vegada va a més dins el sector i que, com a consumidors, hauríem de conèixer: la presència i augment de marques elaborades per un celler per a un distribuïdor o minorista (més conegudes com a marques blanques).

Quan parlam de marques blanques, ens ve al cap tota una sèrie de productes de baix cost que trobam a les grans superfícies i que la crisi ha impulsat d’una manera espectacular, de manera que molts fabricants han cedit part de la seva sobirania o han acabat trencant contractes. Però també hi ha una gran quantitat de les anomenades marques blanques que no estan relacionades amb preus baixos ni qualitats baixes, sinó que es fan perquè els distribuïdors s’estan implicant cada dia més en l’elaboració dels vins. Ja ha passat l’època en què treien una llarga llista de la carpeta i intentaven vendre marques que quasi ni coneixien, i fa temps que estan en contacte permanent amb els productors, els visiten, van a tastar els vins abans de ser embotellats, etcètera. Aquesta íntima relació ha fet que molts proposin a un celler de la seva confiança que els faci un vi únicament per a ells, amb nom, etiqueta, comunicació i venda en exclusiva, de tal manera que el distribuïdor tindrà el seu propi vi sense haver construït celler. Solen ser vins que en l’etiquetatge duen la frase “elaborat i embotellat per” seguit del número d’embotellador del celler o el seu nom, “per a” i el nom del distribuïdor. També solen aparèixer en aquelles zones on hi ha una autèntica guerra entre distribuïdors, on es rebenten preus per prendre clients i l’única manera d’evitar conflicte és apostar per un vi teu que ningú més pugui tenir (és el cas de Mallorca).

Podem trobar marques en què el vi s’elabora al celler i la mescla final i tots els detalls enològics són triats per l’enòleg o vinater sense que el distribuïdor hi pugui o hi vulgui intervenir, però el màrqueting i les vendes les farà ell en exclusiva. Una segona opció que està agafant molta força és la de decidir conjuntament el tipus de vi i de mescles que s’han de fer; en aquest cas hi ha unes sinergies interessants entre celler i majorista fent un vi a mida i tots dos n’estan satisfets. Una passa més són aquells majoristes que ho volen decidir tot, des de la vinya fins al dia de l’embotellament, amb l’assessorament d’un enòleg del celler o d’un extern contractat pel distribuïdor. A Mallorca tenim diverses marques fetes per a distribuïdors que van en augment, com els vins A Punt de Isla Catavinos i Dismavi Vespino, de Distribuïdora Nadal Gourmet; 125 Talaiot i Vinya Biniali, de Licors Moyà; Ca n’Antic i 15 mil gotes, de Vinamica, i el Pelut, Picafusta, Atac i Bracers, de Redivins, entre d’altres. Finalment, hi ha qui decideix construir el seu propi projecte vitivinícola i a Mallorca en tenim dos exemples ben clars: Comercial Bordoy amb Bodega Bordoy de Llucmajor i Túnel amb el celler Tianna negre de Binissalem.

Vi recomanat Brut Nature Raor 2015 de Vinamica vinagement

A la gent de Vinamica se li va ocórrer, ja fa un bon grapat d’anys, de fer el propi vi escumós mallorquí des de la vinya fins a la taula d’un restaurant amb l’ajuda d’un enòleg expert en caves i un celler de prestigi de Mallorca. Ajuntaren Josep Maria Pujol-Busquets, un dels grans elaboradors de cava, i el celler de Luis Armero. I el que pareixia una esbojarrada idea s’ha convertit en una meravellosa realitat. Un Brut Nature elaborat amb parellada i chardonnay amb un nom i etiqueta que ja ens explica el que hi trobarem: frescor, delicadesa i elegància per a un estiu ben calorós.

stats