EDUCACIÓ
Balears 04/11/2017

Tecnologia a les aules: més qualitat i més concentració

El CEIP Son Quint vol deixar de banda els llibres de text per donar pas a les tauletes

Martí Gelabert
3 min
L’alumnat de 4t, 5è i 6è del CEIP Son Quint de Palma treballen amb tecnologia dins les aules.

PalmaSilenci i, sobretot, concentració a l’aula de 4t de Primària del CEIP Son Quint de Palma. Al davant tenen tauletes per desenvolupar l’aprenentatge. I funciona. El centre forma part d’un programa pilot de la Conselleria d’Educació per a la digitalització a les aules i del projecte Samsung Smart School. Els cursos de 4t, 5è i 6è tenen al seu abast tauletes digitals, una pissarra digital i moltes eines per tal de dur a terme un aprenentatge que tingui la tecnologia com a mitjà principal per a l’educació.

“L’escletxa digital no és no saber utilitzar un dispositiu. És saber-ne i no utilitzar-lo de manera segura”. Són paraules de la directora del centre, Joana Maria Seguí, qui també explica que amb els problemes tècnics no hi ha dificultat. És l’alumnat, de fet, qui més d’una vegada aporta solucions als mestres. “Els alumnes ens ensenyen i el nostre objectiu és guiar-los”, apunta Seguí. La premissa del centre entorn dels dispositius és clara: han de servir per cercar, elaborar i transmetre informació de manera segura.

Les oportunitats són infinites. Seguí recalca, però, que les tauletes no són un suport més per als llibres de paper, sinó que suposen transformar l’educació. L’objectiu del CEIP Son Quint és, de fet, eliminar els llibres i substituir-los per material preparat i adaptat. S’entén la tecnologia com un mitjà, no com una finalitat. A més a més, l’escola aposta per una metodologia d’aprenentatge col·laboratiu. Per exemple, es reivindica l’ús dels documents al núvol, ja sigui entre mestres o alumnes, de manera que tothom pugui fer-hi aportacions. “N’adaptam l’ús a les metodologies que feim servir”, subratlla, i afegeix que l’escola treballa, també, per projectes.

De fet, aquests projectes són una de les bases que sustenten el perquè de la tecnologia dins les aules. “La disposició de l’alumnat canvia per complet”, assegura Seguí. En aquest sentit, explica que hi ha alumnes que saben que no tenen cap motivació -ni les famílies tampoc-, però que quan seuen davant les tauletes i fan feina de manera col·laborativa, participen molt més. Fan feina. Segons Seguí, tot i que els resultats no han variat gaire, “el que sí que ho ha fet és la qualitat de l’aprenentatge”, com també la “cooperació social, cosa que no teníem abans”.

Projectes entre centres

En aquesta línia, Seguí destaca que els dispositius “són aquí i quedaran”. Un dels projectes més ambiciosos que s’han pogut dur a terme ha estat el de contactar amb escoles d’Ourense i Aragó, amb les quals han treballat sobre la importància de la sostenibilitat amb els residus. La tecnologia els ha permès treballar amb alumnes d’indrets diferents i dur a terme, de manera conjunta, el desenvolupament de l’aprenentatge.

Un altre exemple d’activitat que treballa l’alumnat de Son Quint és l’expressió oral. Es graven en un vídeo, fan una exposició i, després, s’autoavaluen i avaluen els seus companys a través d’unes rúbriques. Una de les diverses aplicacions amb què fan feina és el ThingLink. A partir d’una foto -que pot ser un esquema fet per ells o una imatge qualsevol- poden inserir-hi continguts com text, vídeos o qualevol tipus de contingut interactiu. De fet, aquest és un dels objectius: la interacció.

I perills, n’hi ha? Segons Seguí, les tauletes que utilitzen els alumnes tenen una aplicació que permet que o el centre o una empresa monitoritzi quines apps es poden instal·lar i quines no. A més a més, les tauletes són del centre i hi queden. “Pensam que el temps que es dedica a l’ús dels dispositius a l’escola és suficient. Augmentar-lo davant d’una pantalla, per nosaltres, no és l’objectiu”, ressalta la directora.

Inversió a digitalitzar centres

La Conselleria d’Educació, per als pressupostos de 2018, ha reservat per a digitalització 1.669.000 euros. Inclou aules digitals, aules d’informàtica i projectes de dispositius digitals. A cada centre, però, hi ha una realitat diferent. “Cadascú ha de trobar el seu equiibri. Cada centre sap quines són les seves prioritats, les seves necessitats, quina població té i quin guiatge pot tenir la família”, exposa Seguí.

El CEIP Son Quint està interessat des del curs 2011 i 2012 a incloure les noves tecnologies dins el currículum. La intenció és continuar amb aquests processos, que també requereixen molta formació del professorat. Aquesta formació, al començament, va ser molt tècnica. Després, però, ha estat molt més metodològica.

stats