El Parc Bit demana tanda a les grans lligues

La realitat virtual té molt de camí per recórrer a Balears, però no és una desconeguda. A finals del 2012 es va crear Inisle Interactive Technologies, una empresa derivada ( spin-off ) que va sorgir a partir de la investigació desenvolupada a la Unitat de Gràfics, Visió i Intel·ligència del Departament de Matemàtiques. Simón Garcés és cofundador d’Inisle i també director executiu de Kaboore. Ambdues empreses, amb seu al Parc Bit de Palma, s’han convertit en el primer desenvolupament de software per als dispositius de realitat virtual de Balears. El seu objectiu, explica, és “que la tecnologia sigui al més fàcil possible per afavorir la tasca dels creadors de continguts”. Garcés assegura que “la tecnologia ja està madura i falten continguts”. Però no només això, afegeix, també cal “donar sentit a aquests continguts”. En aquest sentit, considera que no es poden desaprofitar les grans oportunitats que ofereix el món virtual creant només pel·lícules o anuncis adaptades al nou format. “És un espai on pots fer moltes més coses”. Una de les grans diferències, diu, és que “en un vídeo normal, graves un pla. Aquí, tota l’escena. I la visualització ha de ser interactiva”, explica.

La solitud del pioner

Tot i que la generació de continguts en aquests formats serà un dels motors de la promoció turística i immobiliària en els anys vinents, reconeix que les empreses balears tot just s’hi estan començant a interessar sense haver desenvolupat cap gran aposta. “Hi ha cosetes”, admet. Amb tot, recalca que es mouen “en un camp que encara és una mica verge” i que s’està enfocant, bàsicament, cap al turisme i l’audiovisual. Per això, confia que altres emprenedors se sumin al carro des de la confiança d’una experiència de gairebé quatre anys que els converteix, ja, en “un poc majors” en un sector que evoluciona a un ritme vertiginós.

Una joia de la tecnologia només a l’abast de professionals

El model Ozo de Nokia és el somni prohibitiu de tots els professionals que s’estan començant a dedicar a la gravació de vídeos 360. Està integrada per vuit sensors que estan distribuïts per la seva superfície esfèrica, cadascun amb una lent i un micròfon independent. 50.000€.

L’ull que vol democratitzar la gravació en 360 graus

Samsung ha posat la gravació de vídeos 360 o immersivas a l’abast de l’usuari mitjà amb Gear 360, una càmera amb dues lents que es pot acoplar a un minitrípode. Tot i que els experts critiquen que pesa massa, aquest enginy amb forma d’ull ha esta molt ben rebut entre els usuaris perquè permet muntar les imatges que arriben de les dues càmeres al mateix mòbil. Té una bateria autònoma i extraïble, però també funciona amb wifi. 349€.

Unes ulleres de realitat ampliada per interactuar amb hologrames virtuals

Les Hololens són la gran aposta de Microsoft per liderar el mercat de la realitat ampliada. El dispositiu genera imatges virtuals sense necessitat d’estar connectat a un ordinador. Per ara, només està disponible per a professionals de les aplicacions. Es preveu que el model que faci el salt al mercat domèstic sigui més barat. 3.000€.

El darrer crit en entreteniment

HTC Vive és, a dia d’avui, el sistema de realitat virtual de més alta gamma que hi ha al mercat. Consta d’unes ulleres i uns sensors de moviment que permeten a l’usuari interactuar amb objectes virtuals. Requereix estar connectat a un ordinador i l’empresa Valve ja treballa en un model més lleuger i còmode. 900€.

Una extensió per al telèfon mòbil i els nostres ulls

El gegant de la telefonia mòbil Samsung ha irromput amb força a la cursa de la realitat virtual amb Gear VR, unes ulleres molt lleugeres i que es poden connectar al mòbil. Els experts valoren molt la facilitat de connexió, ja que la resta de models necessiten anar connectats a un ordinador. El seu preu també és molt més baix que el dels seus competidors, però hi ha una petita trampa. Només hi ha sis models de mòbils al mercat que siguin compatibles amb les ulleres. Són models de gamma alta que valen al voltant dels 800 euros. Si la Gear VR té èxit, impulsarà la fabricació de mòbils més potents i dotats d’una major qualitat gràfica. 90€.

El dispositiu que va enamorar Zuckerberg

Aquest dispositiu anomenat Oculus Rift és la gran aposta de Facebook per trencar el mercat de la realitat virtual. El creador de la xarxa social, Mark Zuckerberg, ha invertit gairebé 2 bilions d’euros a comprar Oculus, la companyia que les va crear. A Espanya, van arribar el mes d’abril i les comandes a través d’internet van desbordar totes les previsions, tot i ser més cares del previst. 750€.

EDICIÓ PAPER 24/03/2019

Consultar aquesta edició en PDF