POLLENÇA
Balears 28/02/2014

L’Ajuntament de Pollença, contra la privatització del port

Els usuaris avisen que només podran assumir els preus els rics

Margalida Bonnín
2 min
Els pescadors del port de Pollença adverteixen que s’acabarà amb les barques petites.

Pollença.Tots els grups de l’oposició de Pollença aprovaren dimecres una moció contra la privatització del Port que planifica el Govern balear juntament amb la dels altres dotze ports de titularitat seva. Tant PP com El Pi, que hi governen en minoria, s’abstingueren en la votació perquè no estan d’acord en el punt que demanava que en el cas que la privatització es posi en marxa, se cedeixi a l’Ajuntament la gestió de la zona portuària. Consideraren que això no és possible legalment, mentre que l’oposició els recordà que els governants tenen eines per legalitzar-ho.

L’Associació d’Amarradors i Usuaris del Port, que ajudà en la redacció del text, denuncià ahir que els plans de privatització poden tenir com a conseqüència la pujada de preus dels amarraments, els quals ja tenen un cost elevat difícil d’assumir per molts usuaris. “Si el privatitzen, tothom se n’anirà del port”, afirmà Jose Luis Carsi, president de l’associació. Marc Crespí, membre l’entitat, confirmà aquest fet.

Actualment, el port ja presenta molts amarraments buits, d’usuaris que se n’han endut la barca per no poder pagar la quota anual: “Dels meus sis veïns, tots l’han tret”, afirmà. “Aquí acabaran eliminant les barques petites i faran pantalans per als grans iots”. Segons alertà, el resultat d’aquesta operació serà la fi de la tradició marinera del Moll. D’acord amb les tarifes actuals, una embarcació transeünt (que no té un amarrament fix assignat) de quasi sis metres pot haver d’abonar uns 2.500 euros l’any, 700 € més que fa tres anys, segons informà Crespí.

Qüestió de rendibilitat?

Pels preus elevats d’amarratge i la gran quantitat d’amarraments (667) de què disposa el port pollencí, l’associació calcula que es genera un benefici net de devers dos milions d’euros l’any. “Amb la privatització volen treure rendiment d’un moll que s’ha fet amb els doblers de tots nosaltres”, denuncià Carsi. Per la seva banda, des de la Conselleria de Turisme ahir no s’aportà cap nova informació respecte de les intencions de privatitzar els tretze molls que depenen de Ports de les Illes Balears, l’ens encarregat de gestionar-los. Els responsables del Port de Pollença també es negaren a fer declaracions i afirmaren que la informació l’ha de donar la Conselleria. Els usuaris tampoc no en saben res, com tampoc no n’han estat informats els pescadors, tal com confirmaren ahir els que feinejaven al moll.

Els preus que paga un usuari d’un port varia si és “transeünt” o si la seva barca té un amarrament atorgat, fet que pot suposar haver d’abonar la meitat, més o manco. En el cas del port de Pollença, hi ha 515 persones en llista d’espera per tenir un amarrament, una xifra que no és fiable, ja que no s’ha actualitzat des de l’any 2009. El fet que no s’atorguin aquests espais fa que es vegin molts norais buits i que, per altra banda, el port recapti molt més.

Els altres ports que són susceptibles de passar a ser gestionats per empreses són el de la Colònia de Sant Jordi, Cala Figuera, Portopetro, Portocolom, Portocristo, Cala Bona, Cala Rajada, Sóller, Andratx, Ciutadella, Fornells i Sant Antoni de Portmany.

stats