tendències xarxes socials

“Quina és la feina dels meus somnis? Ser la dona sexi d’algú”

Noies joves que no treballen i es dediquen a cuidar-se: qui són les 'stay-at-home-girlfriends', un fenomen que creix a les xarxes

Anna Gonçalves Cerqueira
4 min
Una noia prepara un suc de fruites a casa seva, en una imatge d'arxiu

BarcelonaUna noia jove passeja per un apartament impecable en un vídeo penjat a les xarxes socials. S’ha llevat a les 8 del matí, fa el llit i prepara unes creps per al seu xicot abans que ell marxi a treballar. Després de prendre un suc detox, arriba el moment de la cura personal: primer una sessió de pilates i després un tractament facial. Quan acaba el matí, dina amb una amiga en un local de menjar saludable, fa una llarga caminada i escolta un pòdcast, abans que arribi l'hora de preparar-se per a la cita nocturna amb el seu xicot quan acabi de treballar. Vídeos com aquest estan envaint TikTok. Són les anomenades stay-at-home girlfriends o #SAHGF, i són exactament el que sembla: dones joves que es dediquen a cuidar la casa i el seu marit i a estar sempre perfectes.

Parlem d’un fenomen nascut als Estats Units però que està tenint ressò arreu del món i està creixent gràcies a les xarxes socials i a les connexions amb el moviment de les tradwives –un fenomen ultraconservador que exalça les virtuts de les dones que es queden a casa, sotmeses als seus marits i dedicades a tenir molts fills–. De fet, l’etiqueta #stayathomegirlfriend acumula, actualment, més de 165 milions de visualitzacions a TikTok.

Però qui són les SAHGF? Són majoritàriament dones joves, blanques, entre els 20 i els 30 anys i sense fills. “Un dia més a la vida d'una noia que es queda a casa: tinc cita per fer-me les ungles, cita per emprovar-me vestits de núvia, cita per a un tractament facial hidratant…”, explica en un dels seus vídeos Yelena Sakara (@yelenalala), una stay-at-home girlfriend que té més de 127.000 seguidors al seu perfil de TikTok i que resumeix bé el tipus d'activitats que omplen la jornada d'aquestes noies.

“Quina és la feina dels meus somnis? Ser la dona sexi d’algú”, declara la influencer Kendel Kay (@kendelkay), una de les que tenen més seguidors. Kay, en un altre vídeo, confessa com moltes d’aquestes noies que gràcies al sou de la seva parella ha pogut deixar la seva feina de 9 a 17 h per dedicar-se únicament a estar sempre perfecta.

"Les SAHG representen el perfil de dona que es queda a casa o fa d'acompanyant de la seva parella i està tot el dia ocupada per mantenir el seu aspecte perfecte. La parella és qui es preocupa de tenir una feina fora de casa i, per tant, de guanyar un sou i de mantenir l'economia de tots dos", explica Sílvia Martínez-Martínez, directora del màster en social media de la UOC. L’experta avisa del perill d'aquest tipus de continguts perquè les xarxes socials serveixen molt sovint d’inspiració per als joves i aquests vídeos "es poden convertir en models de conducta a imitar", ja que aquest tipus de vídeos romantitzen i idealitzen la idea de quedar-se a casa sense treballar i encarregar-se només de tenir un bon cos.

Valors retrògrads

L’antropòloga i professora de la UAB Bruna Álvarez diu que els valors d’aquest tipus de vídeos "representen un retrocés, i és probable que això passi perquè estem en un efecte pèndul", ja que actualment "detectem que alguns joves estan recuperant valors molt tradicionals". Un exemple d'aquests valors ens el dona una de les SAHGF més controvertides, Nia Chï (@niatoks), que explicava en una entrevista recent a la cadena Fox News que quan va començar a sortir amb la seva parella el feminisme la va abandonar i que ara només somnia ser "una mestressa de casa sexi". Álvarez explica que "totes aquestes noies que diuen que aspiren a aquest rol més tradicional en realitat estan lluitant contra un sistema que les ha educat per fer tot el contrari: ocupar l’espai públic i tenir èxit professional". Aquesta experta creu que el feminisme, en els últims anys, s’ha convertit "en una cosa de l’establishment" i alguns joves, amb el seu esperit de rebel·lia i de qüestionar tot el que ja estigui establert, s’hi posicionen en contra. Sílvia Martínez-Martínez, considera aquesta tendència un perill per a la lluita feminista: “Aquest missatge va en contra de la reivindicació d'igualtat econòmica, d'empoderament de la dona que no ha de tenir una dependència d'un home i que, per tant, pot marcar el seu desenvolupament personal i laboral”.

Per què tenen tant èxit aquests continguts

Així doncs, com és que atrauen tantes visites aquests continguts? Segons Martínez-Martínez hem de pensar que la dinàmica de les xarxes socials està basada en "fer que la gent estigui connectada el màxim de temps possible", i això es pot aconseguir de moltes maneres: "Des de mostrar contingut afí als teus gustos fins a mostrar contingut totalment contrari als teus valors i als teus ideals, perquè això generarà una reacció emocional que et portarà a comentar-ho, a compartir-ho per criticar-ho, etc. Per tant, hi dedicaràs més temps i més interacció".

Dependència econòmica?

D'altra banda, un dels temes més controvertits de les stay-at-home girlfriends és la seva dependència financera de la parella, però en realitat moltes sí que treballen, encara que diguin que no ho fan. Són creadores de continguts, treballen amb marques per a les quals fan publicitat i com a resultat generen beneficis. Ho va explicar Kendel Key en una entrevista amb la revista Newsweek on reconeixia que moltes noies li preguntaven si no és molt arriscat no treballar fora de casa, i si fins i tot es pot parlar d’abús financer. Ella apuntava que "és molt important que qualsevol noia que decideixi portar aquest estil de vida s'asseguri certa autonomia financera", que en el seu cas venia d’uns estalvis que tenia. A més, però, ella mateixa diu que pot arribar a generar quasi 2.000 dòlars al mes per "no treballar". "Només ensenyen a les xarxes una part del seu dia a dia, són només fragments del que estan fent. No hem d’oblidar que moltes treuen rendiment econòmic de les seves publicacions i aquesta és la gran paradoxa, perquè això vol dir que es trenca la imatge de dependència econòmica de les seves parelles que elles publiciten", alerta Martínez-Martínez.

stats