Balears 02/08/2017

El Consell aprova definitivament el rescat del túnel de Sóller

Les barreres s'aixecaran dia 1 de setembre, tot i els vots en contra del PP i C's

Carmen Buades
3 min
El ple del Consell de Mallorca, aquest dimecres

PalmaEl proper dia 1 de setembre, el Consell de Mallorca aixecarà les barreres del túnel de Sóller. Després de 20 anys des que es va inaugurar, el peatge més car de l'Estat serà gratuït. La institució insular pagarà pel rescat 17,4 milions d'euros, una quantitat que l'empresa concessionària considera insuficient i que, probablement, farà que el conflicte acabi als tribunals.

El ple de la institució insular ha aprovat definitivament el rescat aquest dimecres durant un ple extraordinari, en el qual Ciutadans i el PP s'han oposat frontalment a la proposta perquè és "un caprici" de l'equip de govern, ja que la concessió caducava l'any 2022 "i esperar cinc anys hauria fet que el rescat fos gratuït".

Tant la portaveu de Ciutadans, Catalina Serra, com el del PP, Mauricio Rovira, han acusat el Pacte de fer "demagògia" i "populisme" amb el rescat. "Si la concessió acabàs el primer trimestre del 2019, durant el seu mandat, estic segur que no el rescatarien ara", ha criticat Rovira, assegurant que l'únic objectiu de l'equip de govern és penjar-se la medalla de ser qui aixequi la barrera. Serra, per part seva, ha advertit de la saturació que es produirà a Sóller en cas de permetre el pas gratuït.

Tant MÉS per Mallorca com Podem i el PSIB han recordat que el que s'aprova aquest dimecres és "un acte de justícia social", perquè suposarà "tornar a la ciutadania" el que fins ara havia estat "un símbol de corrupció" i permetrà "establir una nova relació, basada en la igualtat d'oportunitats, entre la Vall i la resta de l'illa". També han insistit en la idea que, si es deixa caducar la concessió, l'any 2022 aixecar la barrera serà gratis per al Consell, però hauran estat pagant els ciutadans.

La consellera insular de Territori i Infraestructures, Mercedes Garrido, ha explicat les conclusions de l'informe del Consell Consultiu, favorable a la proposta de l'equip de govern, i ha defensat "l'interès públic" de la proposta. El Consultiu demanava que als 17,4 milions d'euros s'hi afegissin 50.000 euros d'IBI i 127.000 més d'inversions que es poden compensar per l'IVA, però el Consell de Mallorca de moment no ho tindrà en compte.

El rescat

Globalvia, l'empresa concessionària del túnel, va calcular que el rescat requeria una inversió de 31 milions d'euros i, si bé en un primer moment el Consell va estimar la inversió en 14 milions, després de les al·legacions de l'empresa aquesta quantitat només va créixer fins als 17,4, que finalment pagarà la institució insular (i que pot créixer en funció de si el rescat arriba als tribunals i de com s'hi resolgui). Durant el 2016, Globalvia va obtenir un benefici de 6,3 milions d'euros per l'explotació del túnel de Sóller i, fa uns mesos, les tarifes del peatge varen augmentar un 3%.

Fins ara, el Govern havia d'assumir un pagament d'uns 2,5 milions d'euros anuals en subvencions als residents de Sóller i Fornalutx. Amb el rescat, l'Executiu s'encarregarà de fer el manteniment del túnel a través d'un conveni amb el Consell valorat en 500.000 euros anuals i d'una durada de nou anys, tot i que en un principi el preu de licitació era molt més elevat. Per El Pi, es tracta d'un acord amb el qual la institució insular surt perdent i, per això, el seu portaveu, Antoni Pastor, ha advertit que "si El Pi governa la legislatura que ve, exigirà al Govern que torni íntegrament" els doblers que durant aquests anys l'Executiu deixarà de pagar.

stats